Lektioner i kinddans til techno og æbleplukning

Specktors, Krøyers Have, 5700 Summer, Svendborg

Anmeldt af Adam Bouttai | GAFFA

Efter et femten minutters sceneskift er Krøyers Have klar til at rives midt over af duoen Martin  Wanner og Jonas Julan under navnet Specktors. Duoen har medbragt dj og et bagkatalog, der har stemplet ”BANGER-WORTHY” skrevet over sig i fluorescerende versaler.

Med et publikum, der er fuldstændigt beredte på at gå i midnatsrus under den funklende fuldmåne påbegyndes det tredive minutter lange sæt med 2019's absolut mest citerede trommelyd: ”Unz Unz”.

Brandmænd med finsprit i slangen
"Unz Unz" er et nummer, der har åbnet house-dørene for den almene dansker. Trackets rækkevidde har vist sig som et gateway drug til endeløse weekender som dak-soldat. Nu anklager jeg ikke landets bedre borgerskab for fluks at ville udskifte Barnaby, 16 graders søvndyssende Barolo og velassorterede iberiske oste med knæklys, Mokaî og en kandidatgrad i æbleplukning. Skulle der dog findes én sang, der er i stand til netop dette på vores breddegrader, så er det ”Unz Unz”. Hold op en åbner, hvortil det også må nævnes, at det er et anerkendelsesværdigt træk at starte med at kaste allertungeste skyts, hvilket blot tyder på et eksplosivt sæt to come

Pilfinger får et visit på scenen efter sin optræden som Djämes Braun, denne gang under ”Hus”. Med et Nonsens-beat, der indkapsler essensen af tilbagelænet house, sikrer scenens nu tre hypemen, at brandslukningen af huset i flammer udelukkende sker med finsprit, så dalende nattetemperaturer ikke ænses.

Breaking News: Pioneer har andre effekter end vinyl break
Med et kommende album i støbeskeen præsenteres den spritnye skæring ”Soundtrack”. Det vil for de fleste muligvis være ganske svært ikke straks at tænke Tessa x Orgi-E’s ”Blæstegnen”, når ”Soundtrack” bliver tilgængeligt for offentligheden på albummet Hård Stil. Det er en absolut fornem produktion, men i den generiske kategori som i øvrigt også "Hardenbar". Jeg kan dog ikke underkende, at begge numre virker på deres publikum, men revnerne i koncertens fernis begynder så småt også at kunne ses.

Den medbragte dj har desværre sampleknappen trykket i bund med enerverende brug af den skambrugte sample-preset hiphop-hornet eller hype-hornet, kald det lige hvad du vil. Endnu mere slemt står det til med den modbydelige brug af overgangseffekten vinyl break. Stort set samtlige numre afsluttes med denne effekt. Less is more, og man fristes også til at nævne: ”Hey, dine CDJ’s har altså andre overgangseffekter.” Discjockeyhåndværket er desværre til aften decimeret til  at trykke "play".

Kinddans til techno med Svendbros
Med genial publikumsenergi fyres der op for ”Den bedste”. Det skal ikke kunne siges, om der er kommet dansekridt til skoene ned i publikums Mokaier, men nummeret får efterfulgt af ”Eurotrip” Krøyers Have ud på motorvejsstrækninger uden fartbegrænsninger. Det er ikke, fordi det flyver rundt med ungersvende og ungmøer hen over dansegulvet med julelys i øjnene, men med maksimal punch i bassystemet så er publikum da godt på vej mod en kollektiv dak-folkefest med kinddans til techno som nationalsport. Der skåles fra scenen med "Svendbros", inden ”BRO MODE” magtfuldt overtager lydbilledet. Ligeledes at finde på duoens kommende albumudgivelse er nummeret bygget op omkring en vokal-toneopbrydning, der sammen med beatet danner fremragende dak-synkoper. Det er en kæberaslende produktion, men i koncertformat kan det blot karakteriseres som et backtrack med hypeman-aktivitet henover.

Hvad angår netop titelnummeret fra det kommende Hård Stil-album, glimrer dette fantastiske track ved sit fravær. Scooter-pitchet vokal med halbal-klang og et tungt drop formet af en massiv hardstyle stortromme – det er et fremragende nummer og burde have sin retmæssige plads i et Specktors-sæt.

Et backtrack, der fylder lige lovlig meget
Nu skal jeg passe på med, hvad jeg skriver, men som koncerten skrider frem bliver noget mere og mere tydeligt for mig. Duoens backtrack fylder altså lige lovlig meget, når formatet hedder festivalkoncert. Nuvel, et backtrack til et klubjob er som regel en fin lejlighed til at skabe maksimal nu-skal-der-bare-skråles-med-på-bangeren-mens-vi-flekser-hvad-flekses-kan. Der er desværre bare ikke særlig meget musikalitet over foretagendet, når backtracket indeholder så meget vokal, at man bliver i tvivl om balancen mellem live-vokal og back-track er acceptabel.

”Gutterne” afslutter. Det Nonsens-producerede nummer følger samme formular som ”Unz Unz”. Med Specktors-medlemmerne i direkte nærkontakt med publikum efter energisk at have forvildet sig ud til deres dak-undersåtter afsluttes der brat i et mindre limbo af forvirring. Med en fuldmåne i fuldt flor lyder dansemusenes varvulvehyl om ekstranumre da også. Efter et par minutters dak-vakuum er aftenens endeligt dog en realitet.

Specktors har leveret en tramperfest i det sydfynske, der måske mest har været kendetegnet af et par års indestængt dakkedak-energi. Tager vi dopamin-udladningen for, hvad den har været – unplug-your-brain-at-nearest-exit – så er Specktors lykkedes i missionen om at få hver og én til at gå fuldstændigt bananas i Krøyers Have. UG, kryds og slange, hele pivtøjet. Det er en lyksalighed, at kinddans til techno igen er en ting og at tiden for at plukke æbler er moden. Der er da også indsamlet i overflod til forrådskammeret og saftpresseren. Men sandheden er, at Specktors' musik er af så høj dak-kvalitet, at det simpelthen er synd og skam, at det ikke leveres med en større musikalsk dimension.

Specktors sætliste:
”Unz Unz”
”Life”