Hygge findes kun på dansk

Rasmus Walter, 5700 Summer, SAKs Have, Svendborg

Hygge findes kun på dansk

Anmeldt af Adam Bouttai | GAFFA

Med en dag på hæld, i en nedbørsfri-lomme blandt horrible DMI-forudsigelser og pletskud, åbnes der med vanlig charme og varme fra Rasmus Walter i SAK’s Have på “Splitsekund”. Hjertesmeltende hæshed og en afmålt falset lader stroferne "hvor var det nu vi var? Hvor er det nu, vi er på vej hen" klinge. Stemmen er autoritativ og behersket med største inderlighed.

Trods at være ene mand på scenen, godt nok med et lille arsenal af instrumenter, men dog kun med to arme og ben, opbygges der et velkonstrueret lydbillede i løbet af koncerten. Det bevises allerede på andet nummer “Det stille angreb”, der introduceres som Walters første dansksprogede sang. Et stortromme-loop fra de medbragte pedalstyrede-effekter giver et uventet bas-punch og indleder straks fællesklap. Denne taktik bliver ultra effektivt brugt aftenen igennem.

Rasmus Walter benævner selv flere hundrede af sine sange som ulykkelige kærlighedssange. Nyeste skæring hedder "Indtil du kommer hjem". Sangeren tager plads bag klaveret for at præsentere et bud på endnu en sang om kærlighed – yndlings-tematikken for nærved alle popsange, men i forskellige smagsvarianter: den ulykkelige, den gengældte, den umulige – og ikke mindst den, der kommer igen. Med et så ømtåleligt emne bliver det for det meste aldrig netop det: ømt. Der forfaldes i dette nummer ikke til fløde-falset-fælden ved hver anden frasering, blot en smule uh-uh kor – that's it.

Et stortromme-loop leveres, mens der kæles for Fender Jaguaren, som under "Dybt vand" spinder. Her får særligt bastonerne i akkorderne lov til at leve og komme lige så dybt ned i frekvensspektret som sangens tematik. De høje bånd på spaden kan trakteres med funky solo. Tremoloarmen tillægger lækker surf-rock flair, mens vokalen får et skud ekko. Tracket kulminerer som aftenens absolut bedste. Det er som at bevidne Ableton Live udført "analogt".

The Wedding Singer leverer afmålte mængder dansk fløde
"På en dag som i dag" introduceres som en del af en eksklusiv skare af positive kærlighedsnumre i bagkataloget. Som landets absolut mest efterspurgte bryllupssangere, med det mindst til-døden-os-skiller bagkatalog, så er der en alarm, der begynder at ringe. Det virker faktisk i momentet ganske mærkeligt at høre Walter være fortrøstningsfuld i teksten. Det er netop i øjeblikke som disse, at fløden er lige ved at kamme over til en omgang Lurpak.

Fremførelsen af "Endeløst" er en i særdeleshed tilfredsstillende omgang med lidt musikteori og musikhistorie som added value til koncertoplevelsen. Walter fremfører et skrup-charmerende medley med udgangspunkt i de fire akkorder, som popsange slavisk følger. "Beatles har skrevet alle sange værd at skrive, og vi andre prøver blot at gøre dem kunsten efter." "Hello", "Tomgang", "Wonderwall" og "De vilde kaniner" får alle samme kærlige medfart som populærmusikkens største bangers i den 15 år gamle YouTube-klassiker "Pachelbel Rant". I denne ombæring er det dog "Endeløst", der med sjælfuld afslutning og ikke mindst falset kan tone ud til strengenes aftagende resonans. Fra at de hvisker, til at de dør ud – og publikum kan lade applausen runge. Ud over "Indtil du kommer hjem" er dette musikteoris-medley en højdespringer.

Tidsudtrækning løber op
Walters iderighed siger i virkeligheden meget om det, der foregår på scenen. Det er ambitiøst, men stadig pragmatisk nok til, at risikoniveauet er kalkuleret til et minimum. Derudover er der ikke mindst kæret for den dynamiske rækkevidde. Ikke blot vokal, men også instrumenterne både hvisker, taler og råber.

Walter får sømløst inkorporeret stroferne fra Medinas "Kun for mig", mens der tages de sidste riffs på Gibson-guitaren i en energisk solo under "Tættere på dig".

Dobbelt-ekstranummersekvensen indledes på coveret af Anne Dorte Michelsens "Jeg har lagt mine våben". Nummeret, der siger endeligt tak for husly til SAK's Have og tak for hyggeligt samvær med aftenens publikum, hedder "Løber". Nummeret opløftes fornemt med masser ekko og dynamik til at omsvøbe, forme og fuldende lydbilledet efter godt og vel 85 minutters hjertesmeltende pop af den gamle skuffe, der gør mest ondt.

Som det længste sæt, jeg har oplevet denne 5700 Summer, er jeg ked af at sige, at det altså trækker lidt i langdrag. En lille studsning her og der kunne have barberet sættet ned til en langt mere punchy koncert. Der har vitterligt været storladne, hjerteskærende og livsbekræftende øjeblikke. For ja Rasmus Walters stemme smelter bare hjerter bedre end de fleste gængse lerbrændingsovne på markedet. I aften har immervæk ikke handlet om at levere det tightest mulige sæt. Det har handlet om hyggen og nærværet, hvor kiggen-på-armbåndsur og alt muligt andet voksenpjat er en uskik. Rasmus Walter leverer hermed et charmerende, fornemt og teknisk veldrejet afslutningsshow i SAK’s Have.

Rasmus Walter-sætliste:
"Splitsekund"
"Det stille angreb"