Teitur
Cazador de Ostras

En varm og imødekommende lyd fra den rejsende trubadur

Album / Playground Music
Udgivelse D. 03.09.2021
Jan Opstrup Poulsen

Færøske Teitur har aldrig ladet sig begrænse af at komme fra en lille øgruppe langt ude i Atlanten, men man har aldrig været i tvivl om, hvor han har sit ophav. Teitur har altid opsøgt samarbejdspartnere rundt om i verden og virker til altid at være på farten. Og på Cazador de Ostras tager han det til det yderste. Sangene er skrevet hjemme på Færøerne og i Los Angeles. På henholdsvis færøsk og engelsk. Og så er han taget til Argentina og indspillet albummet med lokale musikere. Meget Teitursk.

Og der er i høj grad en eventyrlig lyd over albummet, der er indspillet live med instrumenter som bandoneon, harpe, sitar, charango, strygere og diverse slagtøj. Det giver specielt de færøske sange en organisk lyd og trækker tråde til mere traditionel færøsk musik, mens de engelske sange er holdt i en klassisk tilgang, hvor Teiturs pophjerte for alvor banker, så vi nærmest er i Burt Bacharach-afdelingen for velklingende melodier. I det hele taget er albummet det melodisk mest imødekommende fra Teitur i mange år.

Hans vokal er tynd som altid, men ikke desto mindre elskelig, når han synger ubesværet og rent fra hjertet. Stemmen er altid helt klar og tydelig. Den færøske melankoli er indlysende nok fremherskende på nationalsprogets sange, hvor de velspillende argentinske musikere uden problemer falder ind i lyden med de traditionelle instrumenter. Det er dybfølt og helt enkelt i ”At sita furi eiinki”, hvad det så end betyder. Teitur tager selvfølgelig også favntag med den sydamerikanske musiktradition i ”Laer meg at dansa”, hvor der har sneget sig lidt dansk ind i teksten.

Cazador de Ostras er på mange måder et dobbeltsidet album, da de engelske sange i den grad er skrevet ud fra den klassiske popformular. Det er lidt tristesse i den let dryppende ”Rosemary and Rain”, mens det er rene og fnuglette popmelodier i ”You’re Just Like Me” og ”Looked a Lot Like Love”. Og det lyder bare overordentlig imødekommende på endnu et musikalsk legende album fra Teitur, hvor modsætninger er ikke-eksisterende.