Koncertanmeldelse

Teitur tur-retur – jubilæumskoncert blotlagde en overset perle i bagkataloget

Teitur

Musikhuset Aarhus, Store Sal

Sangene fra ”Poetry and Aeroplanes” holder stadig – og fik nyt liv med en elegant tilføjelse

”Med det talent, Teitur lægger for dagen, kan jeg godt forestille mig at sige om et par år: ’Tænk, ham så jeg engang på et så lille sted som Musikcaféen i Århus.’

Sådan skrev jeg, da Teitur spillede på hedengangne Musikcaféen i Mejlgade 16. september 2003, dagen efter udgivelsen af sit debutalbum, Poetry & Aeroplanes. Og tænk, det er allerede 20 år siden, og nu fejrer Teitur albummet med to jubilæumskoncerter to noget større steder, nemlig DR Koncertsalen og Musikhusets Store Sal. Steder med syv-otte gange Musikcaféens kapacitet, og der er henholdsvis udsolgt og tæt på. Så ja, Teitur er blevet noget større siden dengang. Han er dog ikke blevet verdensstjerne, som nogle spåede dengang, hvor debutalbummet blev udgivet internationalt af et af verdens største pladeselskaber, Universal Music, men han har en solid karriere – som lige fik et boost efter deltagelsen i TV2’s Toppen af Poppen i 2019 – og turnerer jævnligt i Europa og USA. Musikalsk har han bevæget sig vidt omkring siden debuten og har ud over singer-songwriting blandt andet arbejdet med både klassisk musik og jazz.

I aften gælder det dog Poetry & Aeroplanes, der bliver spillet fra start til slut. Albummet rummer flere af Teiturs mest kendte sange, som han stadig spiller ofte, ikke mindst ”Josephine” og ”I Was Just Thinking”. Teitur har medbragt guitaristen Jonas Struck (fra Swan Lee, hvis comebackalbum The Garden fra januar Teitur har været med til at skrive samtlige sange til), bassisten Jeppe Skovbakke og trommeslageren Jakob Høyer samt strygekvartetten Messerkvartetten. Sidstnævnte spiller en fremtrædende rolle allerede fra åbningssangen ”Sleeping With the Lights On”, et af de mere energiske numre fra det ellers meget balladeorienterede album. Der er lidt strygere på albummet, men ikke nær så meget som i aften, og det klæder sangene med de elegante strygerarrangementer, som ofte fungerer som glimrende erstatning for det fraværende keyboard – og heldigvis heller ikke er for svulstige.

Teiturs karakteristiske, ret lyse og lidt drengede vokal har ikke mistet styrke gennem årene, måske snarere tværtimod, og han har ingen problemer med at nå den høje tone i C-stykket til titelsangen, der som ventet kommer som fjerde sang. Adskillige af sangene på albummet får i øvrigt lidt mere power i mellemstykkerne, men ellers har albummet som nævnt en overvægt af stille sange, og i langt de fleste spiller Teitur fint fingerspil på sine to akustiske Gibson-guitarer Arlo og Betty, som han i øvrigt har opkaldt sit pladeselskab efter. Det pladeselskab, han og hans manager Christian Ulf-Hansen grundlagde, efter at Teitur brød med Universal op til udgivelsen af hans andet album grundet kunstneriske uenigheder.

Lige præcis den historie får vi ikke i aften, men Teitur fortæller ellers masser af anekdoter om sangene, og hvor de blev til. Han giver historien om, hvordan han mødte sin manager Christian Ulf-Hansen og sin hyppige amerikanske sangskriverpartner Jeff Cohen på Spot Festival 1999 netop her i Aarhus – og begge er til stede i aften. Og vi hører historien om den egenrådige barndomsveninde, der gav inspiration til den skønne ”Josephine”, og om hvordan ”One and Only” er gået hen og blevet en hyppigt anvendt bryllupssang – også til Teiturs eget bryllup.

En anden pige/kvinde fra albummet ud over ”Josephine” er hovedpersonen i ”Amanda’s Dream”, en lidt overset skat i Teiturs bagkatalog, som jeg ærgrer mig over, at han sjældent spiller live – men i aften gør han det selvsagt, og det er et af koncertens højdepunkter og understreger, hvorfor det kan være en god idé at spille et album i sin helhed – netop så man bemærker disse skjulte perler. ”Amanda’s Dream” handler om en ung kvinde, der drømmer sig væk fra sin lille hjemby, men alligevel ikke helt tør tage springet ud i verden. Hun bliver bremset af byens eneste lyskryds.

De stærke sange bliver spillet fornemt, næsten alle med strygerakkompagnement, og nævnes skal også Jakob Høyer med det fantasifulde trommespil med masser af små forskydninger og hyppig brug af nænsomme whiskers og kantslag. Til gengæld ærgrer jeg mig lidt over, at der ikke er et flygel på scenen, nu tangenter også spiller en vis rolle på albummet – men det er der så alligevel, viser det sig pludselig, da Teitur i ”To Meet You” sætter sig bag et flygel, som har stået og gemt sig helt bagerst på den sparsomt og stemningsfuldt oplyste scene. Det er en kærkommen afveksling.

Efter ”Halfway Between” siger Teitur og musikerne tak for i aften. De 12 sange på albummet varer i den indspillede version 40 minutter, men med anekdoterne og en tilføjet lille bossanova-inspireret outro på ”Let’s Go Dancing” sniger albumgennemspilningen sig alligevel op på lidt over en time. Der er heldigvis plads til en række ekstranumre, hvor Teitur vender tilbage til flygelet og alene fremfører de tre lidt yngre numre ”The Singer”, ”All My Mistakes” og ”Home” – førstnævnte endda a cappella i de to første vers. Det er imponerende, hvordan han kan fastholde hele salens opmærksomhed med blot sin stemme og sangen, men det kan han, og det er endda endnu en af aftenens stjernestunder.

Sidste sang er ”I Want to Be Kind”, aftenens nyeste nummer tilbage fra 2018, hvor alle andre sange bortset fra ”Home” ellers har været fra 00’erne. Et bevis på, at Teitur stadig kan skrive vedkommende numre, og nu er bandet og strygerne tilbage på scenen og afslutter sangen nærmest dansevenligt.

Der er dømt stående ovationer fra publikum, også fra denne anmelder, som kan konstatere, at albummet stadig holder hele vejen, også live i aften, hvor det blev fremført tro mod originalversionerne, men med små opfindsomme tilføjelser, ikke mindst de smukke strygere. Teitur er heldigvis meget andet end nostalgi, og hans seneste album fra juni i år er indspillet med et big band, Aarhus Jazz Orchestra. Det forrige er indspillet i Argentina med lokale musikere, og sådan kunne man blive ved. Og jeg glæder mig til at høre det næste, han finder på. Jeg er klar til 20 år mere med Teitur.

Sleeping With the Lights On
I Was Just Thinking
You’re the Ocean