Diverse kunstnere
Summer of Soul (...or When the Revolution Could Not Be Televised)

Fantastiske optagelser fra for længst glemt festival

Film / Disney+
Udgivelse D. 30.07.2021
Espen Strunk

Hvis du gik og troede, at du for længst havde set de vigtigste film om 1960’ernes musikscene, kan du ikke bebrejdes. Det er trods alt omkring 50 år siden, begivenhederne fandt sted, og man skulle tro, at alt det væsentligste, efterladte arkivmateriale var afdækket på nuværende tidspunkt. Tilbage står ikke mindst D. A. Pennebakers Monterey Pop, Brødrene Maysles Gimme Shelter og selvfølgelig Michael Wadleighs Woodstock med sine ikoniske optagelser af ungdomsoprørets mudrede utopia og nogle af tidens største musiknavne. Og så er den vel ikke længere? Jo, faktisk.

For mens et overvejende hvidt hippiepublikum hyggede sig i Woodstock, upstate New York, dannede Mount Morris Park i Harlem henover sommeren ’69 ramme om en koncertrække under overskriften Harlem Cultural Festival. I alt seks søndage på en sommer, hvor Harlem i det nordlige Manhattan var plaget af voldsomme problemer med heroinmisbrug og det kun var et år siden, at bydelen blev raseret af optøjer i forbindelse med mordet på Martin Luther King.

Et fortættet og sprængfarligt tidspunkt i nyere amerikansk historie, hvor frustrationen over undertrykkelse og institutionel racisme var ved at koge over, og sommerkoncerterne var mere end underholdning: Det handlede om håb, politik, identitet. Og dén spænding, revolutionen i luften, fremstår forbløffende klart på disse optagelser, som i mere end 50 år har ligget upåagtet hen i en kælder i New York City. Indtil nu, hvor musikeren og instruktøren med kunstnernavnet Questlove har klippet en uforglemmelig film sammen af det fuldstændig fantastiske arkivmateriale.

Summer of Soul byder på øjenvidneberetninger og masser af meningsfuld, kulturel kontekst. For eksempel hører vi, hvordan samme sommers månelanding set fra Harlem mest af alt var et spild af penge. Hvorfor dog rejse til Månen, fremfor at hjælpe de mange der levede i fortvivlende fattigdom? Når verdenshistorien skal fortælles, sker det indimellem med lovligt store penselstrøg – og så er det unægtelig interessant at dykke ned i samtidige kilder og erfare, hvordan verden rent faktisk så ud for de mennesker, som var til stede.

Og i Harlem, 1969, var politik, hverdagsliv og musik altså tæt sammenvævede størrelser. Der er noget fortættet, nærmest bristefærdigt over stemningen her. Man fornemmer en spænding, som nødvendigvis må forløses – om det så er i social forandring, en overdosis, mere eller mindre meningsløs vold eller i musik, mættet og meningsfuld. Summer of Soul er en gavebod af guldrandede arkivoptagelser, og fra en vanvittigt veloplagt Stevie Wonder lægger ud – inklusive ekvilibristisk trommesolo – står de stærke, musikalske stunder i kø.

Gospelmusikkens gudmor, Mahalia Jackson, giver stafetten videre til en ung Mavis Staples i en rørende udlægning af Dr. Kings yndlingssang. B.B. King lader sin guitar tale og fortæller et indforstået publikum om, hvorfor han har the blues. David Ruffin er i parken for at levere sin eviggrønne ”My Girl”, mens The 5th Dimension iført orange dragter med frynser fremfører deres hit ”Aquarius/Let the Sunshine In” og Gladys Knight & The Pips leverer en arketypisk Motown-meditation med ”I Heard it through the Grapevine”. Mens altid uforskammet funky Sly & The Family Stone - i al fald set fra min sofa – leverer filmens højdepunkt med deres psykedeliske soulfest og indslag som ”Everyday People”.

På en god dag som her var Sly Stone uovertruffen. Med stærkt kvindeligt modspil på vokal, keyboard og trompet – og med The Black Panthers som security, fordi det lokale politi havde nægtet at stå for sikkerheden ved koncerten. Siden får vi også uforlignelige Nina Simone i bidsk storform – endnu et højdepunkt i et eminent tidsbillede, som fortjener en plads på hylden med de bedste musikfilm fra 1960’erne. Det siger som bekendt ikke så lidt. Wow.

Filmen kan ses på Disney+