x
Ydegirl: Ydegirl

Ydegirl
Ydegirl

ANMELDELSE: Barokæstetik med elektroniske krumspring

GAFFA

Album / Escho
Udgivelse D. 15.10.2021
Anmeldt af
Kristina Grønning

Med to ep’er på CV’et er tiden nu kommet for Andrea Novél til at prøve kræfter med albumformatet. Under sit kunstneriske alias Ydegirl har Novél indtil videre overlegent formået at kombinere træk fra barok, folk, r&b og den klassiske musik i et genremæssigt anarki. Dette udspil er heller ingen undtagelse.

Ligesom de tidligere udgivelser, der er sluppet fra Ydegirls hænder, er det – foruden hendes dybe og luftige vokal – klassiske instrumenter som violin, klarinet og spansk guitar, der lægger grundstenene for dette selvbetitlede debutalbum. Men hist og her i løbet af albummets 11 sange bliver dette organiske økosystem gødet af mere elektroniske finesser. Det optræder allerede i åbneren ”Just a Scene”, hvor violin og klarinet leger med en ætsende synth og et opbyggende, buldrende beat.

Herefter bevæger vi os over i en melodisk ballade med ”Energy”, hvor klaver og el-guitar lokker en lysere og smidigere vokal frem i Novél, hvilket bestemt er samlingen vel undt.

Albummet er tidligere blevet indvarslet af singlerne ”Breezing Back and Forth Between”, ”Parody of Crime” og ”Zodiac”. Her kan ”Zodiac” med sit dundrende omkvæd fremhæves som en legesyg banger. Det samme gælder for nummeret ”Spiral Girl”, hvor Novél fortsætter med at udforske de elektroniske luftlag i en særligt velproduceret og kompetent saltomortale. Ligeledes er ”Valley Song” opbygget af sprøde og velsmurte guitarriffs, som næsten er af en indierocket karakter.

På sit debutalbum præsenterer Ydegirl ligesom sine tidligere udspil et organisk landskab, men denne gang med flere elektroniske krumspring. Samlet set kan det hurtigt virke en tand for ambivalent, mens melodierne og kompositionerne nogle gange kan synes for henkastede og lemfældige.

Debutalbummet leverer dog derudover et spændende genlyt med Ydegirls genremæssige limboland. Og selvom lydlandskabet visse steder virker fragmenteret og løsrevet, står det heldigvis i sidste ende klart, at vi har at gøre med en spirende kunstner, der nægter at lade sig nøje med de lavthængende og genresorterede frugter.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA