Toppen af den poetiske popmusik er endnu bedre live end på tv

Katinka og Who Killed Bambi, Muskhuset Aarhus, Lille Sal

Søndag aften kan man både opleve Katinka Bjerregaard i tv og live. Samtidig med at hendes sange bliver fortolket i Toppen af Poppen på TV2, står den ægte vare på scenen i Musikhuset Aarhus’ Lille Sal. Også her bliver hun udsat for en slags fortolkning, idet strygergruppen Who Killed Bambi under ledelse af Mette Dahl Kristensen har arrangeret en række af hendes sange for strygere – og fremfører dem sammen med ophavskvinden som solist. Noget lignende har de gjort tidligere på året med henholdsvis Jonas H. Petersen alias Hymns from Nineveh og Falluah. Det har været store oplevelser, så vi skal lige se, om de scorer hattrick med Katinka. Spoiler alert: Det gør de.

Som ved de tidligere koncerter åbner Who Killed Bambi med to smukke instrumentalnumre, den første med tydelig russisk inspiration, også musikalsk, den anden skrevet til en stumfilm med Asta Nielsen. I dag er konstellationen den klassiske strygekvartetform med to violinister, bratsch og cello, men da Katinka Bjerregaard kommer ind på scenen, bliver hun fulgt af en kontrabassist, og der er da også god bund i lydbilledet fra og med Bjerregaards åbningssang, ”Pulverkaffe”. Dog ikke mere, end at hendes meget velskrevne tekster står tydeligt frem.

Denne setting, et siddende, opmærksomt lyttende publikum og en ikke for larmende backing er noget nær den ideelle situation at opleve Katinka i. Som nævnt er teksterne lette at høre, men man kan også nyde alle nuancerne i hendes stemme, som hun er blevet bedre til at kontrollere gennem årene. I de unge år omkring debut-ep’en I røntgen fra 2014 havde hun en vis tendens til at brøle igennem, men der er kommet mange flere nuancer til nu. Det fører blandt andet til et tidligt højdepunkt i den meget melodiske og dybt vemodige ”Søndermarken”, der blandt andet indeholder følgende lyriske guldkorn mod slutningen: ”Jeg husker ikke det, du sagde / Kun det, du holdt på / Den dag vi græd i dit køkken / Jeg cykler ikke forbi dig mere, nej, jeg tager hjem til Frederiksberg / Det var bare en fejl, der smagte lidt af lykken”. Mens Katinka synger disse ord, er det som om, strygerne holder vejret – så intenst er det.

Det fremgår tydeligt, at et knust hjerte har været inspiration til mange af sangene, og så bliver man jo helt bekymret for Katinkas fremtid som sangskriver, når man – hvis man ikke vidste det i forvejen – hurtigt kan google sig til, at hun er gift og mor til tvillinger. Hendes få mere optimistiske sange skal dog bestemt ikke undervurderes, eksempelvis ”2000 meter i frit fald”, der tilbage i 2016 blev et solidt hit fra P6 Beat og også vækker begejstring i aften. Og så kan hun også blive indigneret over den uret, der overgår andre, som i eksempelvis ”Idioter” om en lidt for autoritær børneopdragelse.

Katinka gik allerede inden Toppen af Poppen i fortolkermode, da hun på elegant vis fordanskede Sort Sols ”Let Your Fingers Do the Walking” til ”Lad dine hænder vandre”, om end det holdt hårdt at få deres tilladelse, fortæller hun – hun havde svært ved at finde en mailadresse på dem, så punk er de nemlig (det må være Steen Jørgensen, hun tænker på, Lars Top-Galia burde ikke være så svær at finde). Denne sang spreder ligeledes glæde i aften ligesom hendes udgave af De Eneste Tos ”Jeg har ikke lyst til at dø”, der udvikler sig fra dirrende strygere til rytmisk pumpende bas, og så er vi fremme med Toppen af Poppen-forbindelsen, hvor Katinka flere gange siger, at hun har det fint med musikalske optrædener, hvor der ikke er tv på, som nu i aften.

En relativt nyskrevet, corona-inspireret sang med titlen ”Intet på tapetet” slutter en stor aften, hvor Mette Dahl Kristensens formfuldendte strygerarrangementer og Who Killed Bambis indfølte spil er det helt rigtige med- og modspil til såvel sangeren som sangskriveren Katinka. Det var helt sikkert meget bedre end at se hende i tv – hvor hun jo heller ikke løber nogen vegne.

Pigen fra Rusland (instrumental)

Eskimo baby (instrumental)

Pulverkaffe