Suspekt samler ikke nye sjæle – men glæder gamle

Suspekt, Store Vega, København

Anmeldt af Elias Kvist | GAFFA

Jeg ved ikke, om det er en generationsting. Eller om det har mere med geografi at gøre. Men Suspekt har altid været et fremmed land for mig. Hiphoppens opgangsfortælling, som jeg er vokset op med og har dyrket, blev i løbet af 00’erne skiftet ud med hårdt pumpede mandetraumer og selvbevidst kødsdyrkelse. Emil Simonsen (Orgi-E) og Andreas Duelund (Bai-D) har nu rundet de 40 og rapper i de samme troper som i slutningen af 90’erne over de samme skummelt tunge beats fra leveringsdygtige Rune Rask. Horrorcore kalder de det i udlandet, uden at det er helt fyldestgørende. For her til aften, hvor de spiller deres tredje udsolgte Vega-koncert i rap, er det tydeligt i gæste-klientellet, at sex, stoffer og bajere ikke er nær så tabuiserede, som det var engang. Faktisk er det gået hen og blevet folkeligt.

Stemningen er særdeles lummer, førend ”Knepper dig til techno” overhovedet er sat på, takket være Emil Langes techno-sæt, der holder pumperne op i publikum med svingende held. Efter fire minutters drone-sekvens træder Rune dog ud til pulten og tænder for aftenen med det underspillede arabisk klingende guitar-beat til ”Mer Prestige Mer Pastis” fra sidste års udgivelse Sindssyge Ting.

Orgi-E og Bai-D træder ind til kæmpe begejstring i knaldsort og matrix-lignende shades på hovedet. Gimmicken af coolness holder, og det er for mig altid glædeligt, når trioen skruer tempoet ned som i åbneren her. Men holdet og publikum er naturligvis kommet af en lidt mere specifik grund, og de rolige beats hældes hurtigt ned ad brættet til fordel for fan-favoritten ”Proletar”. Det afføder rent balfaldera på gulv og balkon, og slægtskabsfølelsen er til at tage og føle på. Det er de her nuancer af millennium-socialisme, som har lokket det ældre segment til Vega i dag, og som ikke hiver tøjet af på kommando fra scenen, men uagtet nyder forestillingen.

Den nyeste single ”Popo” skal bruge lidt mere levetid for at få alle med på afrobeat-karikaturen. Det skal ”Søndagsbarn” til gengæld ikke, og alle gynger med på refrænet, selvom alle rim fra scenen falder ærgerligt til jorden i et vanskeligt mix. ”Sut den op fra slap” fra Prima Nocte samler gæsterne, hvis potente energi bærer rigtig meget af showet. Vi får lidt til det stilnede tempo med ”Fang mig i en brandert”, som hiver Emil Lange ud på scenen med indkøbsvogn for at drikke forreste række fulde i Små Sure. Det dekadente mismod er påskuddet for løssluppenheden, og det samme gælder den anden vej rundt. Trods publikums kærlighed er det sjovere at se løjerne oppe foran end at lytte til musikken.

"Amore Infelice” giver en kontrast med 00’ernes sortsyn op mod 2020s ”Dø i Norden” med kitschet metropol-stolthed a la Emil Bønnelycke. Der smøres videre på netop det brød med tætklippet ”Kriminel” fra 100% Jesus over til Folkeklubben-mashuppet ”Danmark”. Frelstheden er klistret på væggene, men Orgi-E crowdsurfer, og dannebrog hænges ned fra balkonen. Så hvad kan man sige til det?

Nu rystes posen med en Vapor-Wave synth-solo fra Rune Rask, der er velvalgt og klædelig timing, før bagkatalogets tunge drenge hives frem med ”S.U.S.P.E.K.T.” og ”Blæstegnen”. Enkelte salutter sendes i retning af medlemmernes solo-projekter på ”Singlepik” og ”Hjem uden klaver” og afløses af den meget overtonede ”Bollede hende I går” fra V, hvilket efterlader flere af de kvindelige gæster topløse med direkte fart mod scenen. Vestegnsholdet takker med ”Vil du med…” og ”Hun blev bare så glad”, og nu vil drenge-gæsterne også være med på legen, og herfra kan man for alvor mærke gulvet svaje.

Det stikker nu helt af til ”Kinky fætter” og førstnævnte sang, og koncertstemningen er nu helt og aldeles forsvundet til fordel for Rabalderstræde. Hvis man nogensinde er i tvivl om, hvordan navne som Specktors og Ude af Kontrol kunne få levegrund på dansk jord er her hos Suspekt et godt sted at starte. Med et opstrammet techno-mix og originalen til ”Jeg har det fedt” skruer trioen drengerøvsstemningen op på turbo, mens ”Gonzo” bliver en markant afslutningsraket med en hoppende sal til følge.

Gruppen takker af, lettede og tilfredse fra scenen. Publikum er i smadre-feste-stemning og applauderer med sloganet ”det kan godt blive vildere!” Fra sidelinjen er jeg perplekst vidne til en parallel-verden af den hiphop, jeg har kendt og forstået, omfortolket til en højskole-sang af seksuel frigørelse, jeg har svært ved at forlige mig med. Men alle de sjæle, som Suspekt har indsamlet, der var til stede fik en fornøjelig og hårdt pumpet aften i København. Som nytilkommen kunne jeg dog ikke forelske mig i den distinkt danske hiphophistorie nu til aften, men det kræver dog, at jeg forliger mig i min rolle som Lektor Blomme. Det er også okay.