Lana Del Rey
Blue Banisters

Lana Del Rey fortsætter ufortrødent med at hælde stærke sange ud af ærmet

Album / Universal Music
Udgivelse D. 22.10.2021
Michael Jose Gonzalez

Kun små syv måneder efter, hun berigede os med Chemtrails Over the Country Club, er Lana Del Rey tilbage med endnu et fuldlængde udspil i form af Blue Banisters, der allerede dagen efter, Chemtrails… udkom, blev annonceret til udgivelse 1. juni. Sådan gik det som bekendt ikke, men nu er den her altså, og er der så tale om halvbagt overskudsmateriale fra forgængeren? På ingen måde. Kvaliteten af materialet og intensiteten af fremførelsen heraf er bestemt i behold.

De klaverbårne sange, der præger Blue Banisters, bevæger sig både i velkendt Lana-territorium og ud ad nye stier. Jeg mindes ikke på noget tidspunkt tidligere at have hørt Lana lyde, som hun gør på albumhøjdepunktet ”Dealer” – en duet med Miles Kane, der ifølge rygterne skulle have været en del af et nu droppet fællesalbum med The Last Shadow Puppets. Se, dét ville man gerne have hørt! Så kan man mene, hvad man vil om ”Interlude – The Trio”, den er måske ikke ligefrem essentiel for lytteoplevelsen, men på den anden side trækker den heller ikke noget fra.

”Beautiful” lever op til sin titel, og blæserne på “If You Lie Down With Me” er intet mindre end en genistreg. Det samme er linjerne fra den underskønne albumafslutter, ”Sweet Carolina”, hvor Lana som ingen andre kvidrer: ”You name your babe Lilac Heaven / After your iPhone 11 / ‘Crypto forever,’ screams your stupid boyfriend / Fuck you, Kevin.” Og så har jeg ikke engang nævnt, hvordan hun presser stemmen ned i det dybe register for at munde ud i en imiteret mundharmonikasolo, der giver Jim Morrisons ditto på ”Cars Hiss By My Window” baghjul.

Nok er sangene ved første lyt måske ikke lige så melodisk umiddelbare som på forgængeren, men til gengæld smyger de sig som en klapperslange gennem negligé mindst lige så effektivt ind under huden for at blive der et godt stykke tid.

Lana Del Rey holder sig atter relevant og fremstår på Blue Banisters mere vedkommende end nogensinde. Smid bare tre plader på gaden næste år!