Jet
OK

Jet: OK

Album / April / VME
Udgivelse D. 23.06.1999
Jakob Rosenbak

Der er nu gået omtrent halvandet år, siden dansk technos Grand Old.Man udsendte sit første album under pseudonymet Jet. Minimalistisk,.houset og lige til fødderne var CPH 2000 - og OK.følger op, hvor debuten slap. Enkelte udviklinger kan spores, og Remmer.er eksempelvis begyndt at eksperimentere med korte vokal-samples, der får.lov til at præge enkelte af pladens numre. Også spredte referencer.til electro og Kraftwerks klang-univers er gemt i de ni numres vellyd, hvor.konstruktionerne er bygget op om underspillede og afgrænsede.melodistumper, der hver især hurtigt indsmelter sig som uforglemmelige.mantraer i lytterens hoved. I samspil med Jets fremragende fornemmelse for at.bringe det enkle og lette ind i de fornemme strukturer får alle numre.tildelt kvaliteter, der gør dem yderst ørevenlige og dansable.på én og samme tid. Effekten er, at man som forsvarsløs.lytter sendes mod himlen - fri, svævende og fortumlet som en.løssluppen heliumballon. Og hvor gerne jeg end ville, så kan jeg.faktisk ikke finde noget at pege mine små snuskede anmelderfingre af.på denne fuldendte udgivelse, som samtidigt også formår at.opretholde en adspredelse, der fostrer et unikt og egenhændigt liv for.hver enkelt skæring - fra up-tempo åbningsnummeret My New.Machine til den afdæmpede og smukke U22, der forsegler.lasersporet. .Afslutningsvis skal jeg kun bemærke, at albummets titel må.være et symptom på jantelovens krav om beskedenhed, og at OK.fra udgivelsesdagen nok i stedet vil blive omtalt som årets.house-udgivelse. Og om Anders Remmer virkelig er helt almindelig (ligesom.alle os andre), må stå hen i det uvisse - men med den.overvældende strøm af unikke musikalske produkter, han i de.seneste år har lagt navn til, synes en så minimal fejlprocent.ganske enkelt ikke menneskelig. Fra en anmelder, der stadig ligger under for et.kraftigt jetlag, er der derfor kun ét at sige ... Respekt!