Pastels
Illuminati - The Pastels Remixes

Pastels: Illuminati - The Pastels Remixes

Album / Domino / MNW
Udgivelse D. 19.11.1998
Morten Bagai

Skotske Pastels har i halvandet årti været at finde i udkanten af.den britske støjrock-scene - en scene som de i starten af firserne var.med til at skabe og til at bane vejen for bands som The Jesus & Mary Chain.og My Bloody Valentine. Der er da heller ingen tvivl om, at hovedvægten i.The Pastels værk netop ligger i disse tidlige pionerskridt, hvilket.understreges af gruppens seneste udgivelser, hvoraf det det nyeste -.Illuminations - fungerer som løst udgangspunkt, for denne samling.remixes, der vel mest af alt udgør en slags udvidet fortjenstnål.for lang og tro tjeneste. Og, hvis man skal tro det imponerende opbud af.remixere, der fordeler sig ud over pladens 16 spor rækker tentaklerne fra.Stephen Pastel og co. faktisk temmelig langt ud i det musikalske spektrum. Ud.over et hav af labelkolleger fra Domino er der nemlig bidrag fra Tortoises John.McEnitre, My Bloody Valentine i en sjælden dobbeltoptræden, To.Rococo Rot samt det man efterhånden kune fristes til at kalde den.sædvanlige avant-garde bestående af Cornelius, Kid Loco, Stereolab.og Mouse On Mars. De fleste følger forfriskende nok ikke den tendens i.remix-branchen, der lægger stadigt større afstand til.original-versionerne, men selv når de gør er det okay, fordi.især Katrina Mitchells mærkværdigt svungne vokal befinder.lige sig lige godt i et elektronisk som i et guitar-univers..Højdepunkter er der flere af, og skal man fremhæve nogen må.det være de tyske post-rockere To Rococo Rots efterårs-adstadige.Thomson Colour. Future Pilots easy-jazzede Rough Riders lover.ligeledes godt for deres kommende album, og Valentines korte men intense.Magic Nights giver liv til forhåbningerne om at Kevin Shields.omsider er påvej ud af dvalen, mens Mouse On Mars er sprælske og.iderige som altid i den fuldeletroniske ende af skalaen. Der er i det hele.taget lidt for enhver smag, og er du på udkig efter en plade med masser.af varieret lyttemusik uden frygt for det eksperimenterende, er 'Illuminati'.absolut ikke det værste valg du kan træffe.