David Sylvian
Dead Bees On A Cake

David Sylvian: Dead Bees On A Cake

Album / Virgin
Udgivelse D. 06.04.1999
Finn P. Madsen

Det er ikke en hverdagsbegivenhed, at den engelske sanger, lyriker og kunstner.David Sylvian udgiver nyt materiale, ikke siden den fremragende Secrets Of.The Beehive fra 1987 har Sylvian udgivet som soloartist i eget navn,.bortset fra det noget brogede samarbejde med guitaristen Robert Fripp på.albummet The First Day plus diverse kollaborationer. I mellemtiden har.stilarter som grunge, trip hop og big beat passeret den musikalske.stratosfære, men det er selvfølgelig ikke noget Sylvian.hæfter sig ved, for han er som altid sin egen. Det er måske.dét, der skuffer en smule: At han på sit fjerde udspil Dead.Bees On A Cake lader nogle af de nye strømninger gå.upåagtet hen over hovedet, og så er det alligevel forbandet godt at.høre fra en kær gammel ven, der altid har sat det kunstneriske.udtryk foran, fremfor bare at springe i kanen med tidens trends. Derimod er det.hans fascination af en religion som hinduisme, der sætter sit præg.flere steder på Dead Bees On A Cake. I den jazzede pompøse.I Surrender's magiske fløjtespil, hvor flugelhornet tager varmt.over og sofistikationen i de dragende Wanderlust og Thalhiem med.sine skitserende guitarfigurer, begiver Sylvian sig ud på en.astral rejse. Igen har Sylvian samlet et stærkt hold af musikere som.Kenny Wheeler, Steve Jansen, Bill Frisell, Talvin Singh og Marc Ribbot (Tom.Waits) til at afdække de vævende stemninger, hans musik altid har.været så rig af. Og netop Ribbot får med sit kantede.guitarspil den støvede blues-traver Midnight Sun med tremelo.effekt og brass band til at falde uden for, hvad Sylvian normalt begiver sig.ud, desværre er det også det eneste nummer, hvor der virkelig.fornemmes en trang til at komme ud af de vante klæder. På trods af.det er Dead Bees On A Cake en et dejligt genhør med en kunstner,.der altid har været mere art end rock, en sand gentleman af de helt.store, når han som i den meditativt glødende Café.Europe inviterer indenfor i varmen.