Nerve
Speedfreak Jive

Nerve: Speedfreak Jive

Album / EMI-Medley
Udgivelse D. 24.06.1999
Jan Opstrup Poulsen

Efter to års hårdt arbejde i øjenhøjde med publikum.er debuten fra Nerve endelig en realitet. En debut, der har været ventet.med både spændning og hovedrysten. Projektet har nemlig fra starten.været ganske halsbrækkende. På resterne af rockarketyperne.Sandmen og de danceorienterede Excess Bleeding Heart forsøger Nerve, at.forene de bedste fra de to vidt forskellige genrer. Dette er ikke noget man.gør natten over, og Nerve har stadig lang vej at gå inden, der er.tale om et homogent band. Nerve er endnu mest Sandmen iført nye.klæder. Mens Excess Bleeding Heart i deres korte karriere kæmpede.mod vindmøllerne, så var Sandmen en institution i dansk rock..Denne fordeling af goodwill og anciennitet afspejler sig tydeligt hos Nerve..Der er først og fremmest tale om et rockband, hvor de klare guitarriffs.og tunge akkorder er bandets musikalske afsæt. Excess Bleeding Heart.bidrager mest med at give Nerve en yderst spændstig bund, hvor der er et.virkelig godt drive over Alex Puddu's dynamiske og økonomiserende.trommespil. Alligvel virker Nerve spaltet mellem de to scener, og fungerer med.størst selvfølgelighed, når de kaster sig over den rythm'n'.blues inspirerede rock, der rækker tilbage til Rolling Stones og Led.Zeppelin. Af mere fremadskuende sange er den poppoetiske Your Way og den.groovy You to uslebne perler, der må sætte retningen for.Nerve. Speedfreak Jive har tegningen til et klassisk rockband med.dynamik, og med Allan Vegenfeldt i sin vante hovedrolle er Nerve et.tiltrængt vitamintilskud til den danske rockscene. Et band, der kan mere.end de fleste, men som samtidig sigter endnu højere. Derfor går.Nerve en spændende og udfordrende fremtid i møde, hvis de kan.opretholde det store forbrug af knofedt.