Tocotronic
Es Ist Egal, Aber

Tocotronic: Es Ist Egal, Aber

Album / L'AGE D'OR
Udgivelse D. 04.02.1998
Morten Bagai

Næsten halvandet år er der gået siden vi sidst hørte.fra Hamburg-trioen Tocotronic, og det er faktisk et pænt stykke tid.når man tænker på, at de første tre plader kom inden.for to år. Men nu er de her altså igen, og med Es ist egal,.aber føjer de kraftigt til teorien om, at det nogle gange betaler.sig at vente. Det er nu ikke, fordi der er sket de helt store musikalske.kvantespring, men det ville man heller have forventet fra Tocotronic, der altid.har baseret sig på den personlige, melodiøse guitarrock tilsat en.god portion forvrængning og støj. I stedet er den længere.pause blevet brugt til at forfine og nuancere det eksisterende udtryk, hvilket.blandt andet kommer til udtryk ved at der på en tre-fire numre som.eksempelvis Ein Abend im Rotary Club for første gang er anvendt.blide strygerarrangementer, der ganske fint understreger den melankolske tone i.sangene. Det er også tydeligt, at tekst og musik i langt højere.grad end før er vævet ind i hinanden i de enkelte sange, hvilket.skaber en hidtil uhørt dynamik som på Gehen Die Leute, der.starter som hardcore-punk, pludselig taber pusten for så til sidst igen.at rejse sig i et infernalsk feedback-helvede. Effekten af dette er, at den.modsætning mellem de punkede energiudladninger og det langsomt.stemningsfulde og melankolske, der måske mere end noget andet er.kendetegnende for Tocotronic, på denne plade virker mindre skematisk og.mere subtil end på forgængerne, hvilket er med til at gøre.Es ist egal, aber til bandets mest helstøbte album til dato. Skal.man endelig dryppe lidt malurt i bægeret må det være, at et.par af de mere monotone støjrockere måske godt kunne være.udeladt, men det er kun skønhedspletter på en plade, der er blandt.de allerbedste guitarrocken kan tilbyde.