Witness
Before The Calm

Witness: Before The Calm

Album / Island / Universal
Udgivelse D. 02.08.1999
Finn P. Madsen

Englænderne har altid været en smule misundelige over ikke at.have et band som R.E.M, men nu lysner det en smule, for med Wigan kvartetten.Witness' debut, Before The Calm, får briterne lidt at dulme dette savn.med. Åbningsnummeret, den sagte Second Life med lullende klokkespil, og.Heirloom med et mere fremadrettet drive, lyder som snydt ud af næsen.på stjernerne fra Athens, Georgia. Men heldigvis forstår bandet.på resten af pladen at løsrive sig nogenlunde og ikke dumpe i.plagiatfælden. I stedet bruger de Stipe & co's Automatic For The.People som en nyttig skitse, til at uddrive nogle smukke og sårbare sange.med. Det meste af Before The Calm foregår i et neddroslet tempo, hvor.allerede det andet nummer, den hymnefulde Scar, får bid, og herfra er der.ingen vej tilbage. Den sørgmodige Freezing One Morning med et dryppende.piano og nogle forvrængede guitarlinier, der bliver sluppet løs i.fuldt udbrud, er såre smuk. Til at gøre sangenes melankolske leje.ekstra troværdigt, forstår sangeren Gerard Starke med sin smertende.vokal, at give sangene den weltschmertz, som får den højtidelige.My Old Song og So Far Gones spøgerier, til at hvile fuldstændig.afklarede i sig selv. 'There's no believin'', klynker Starke på My Friend.Will See Me Through, vist er der så, for ved genhør vokser Before.The Calm sig ud af sin tysthed og ind i lyset. Noget, der sikkert også.faldt den tidligere Verve-guitarist Nick McCabe ind, da han, som ven med.Witness, gav dem en hånd med på vejen, ved at aflevere deres demo.til pladeselskabet. .