Meshell Ndegèocello
Bitter

Meshell Ndegèocello: Bitter

Album / Warner
Udgivelse D. 29.09.1999
Jan Opstrup Poulsen

Bitter fremstår mest af alt som en følelse, en fornemmelse.eller en sammenkrøbet og forløsende tone. Der skal i hvert fald.både store ord og metaforer til at gengive indtrykket af Meshell.Ndegéocellos tredje album, der er hendes absolut bedste og i sig selv et.formfuldendt og vellykket værk..Meshell Ndegéocello er bassist af natur, og det var billedet af en meget.vred og uforsonlig ung kvinde, der med bassen i hånden, en funky musik og.hårde ord i kæften satte sig på nethinden, da hun debuterede.med Plantation Lullabies i 1993. .På Bitter er hun betydeligt modnet og søgt ind til det.tætte og nøgne udtryk, der blæser hendes talent som sanger,.sangskriver og musiker op på storskærmen. Her er ikke længere.tvivl om, at vi står ansigt til ansigt med en af Amerikas førende.kvindelige kunstnere. Albummet holder en stram og underspillet organisk tone,.hvor en erotisk understrøm ulmer under de dæmpede og smukt.rislende kompositioner. Der ånder fred og ro på overfladen af de.omfavnende melodier, mens det sande drama bliver udspillet på flere.niveauer. .Som producer har Craig Street haft en yderst heldig hånd med i spillet..Han har også haft et frugtbart samarbejde med den canadiske sanger k.d..lang, og Bitter indeholder den mest mørklødede tone fra.k.d. lang og rammer et dybfølt udtryk, som når Prince er i sine.mest løftige øjeblikke..Med sin flotte og dybe sang løfter Meshell Ndegéocello de.stærkt soul- og funkinspirerede sange ud af mørket, som det er.tilfældet i den helt fantastiske Loyalty eller i den overbevisende.og foruroligende arrangerede duet Wasted Time..