Richard Thompson
Mock Tudor

Richard Thompson: Mock Tudor

Album / Capitol / EMI-Medley
Udgivelse D. 01.11.1999
Peter Widmer

I sit hjemland betragtes guitaristen, sangeren og sangskriveren Richard.Thompson som 'en nationalskat', og dét er der mange gode grunde til..Manden definerede begrebet folk-rock med sit første orkester Fairport.Convention, blandt hvis mange fremragende udgivelser specielt Liege and Lief.(1969) er en lysende milepæl i britisk musikhistorie. Richard Thompson.forlod Fairport Convention i 1971 for at skabe sig en solokarriere, og.året efter kom så musikerens første solo-udspil, den noget.plettede Henry the Human Fly. Men siden er det blevet til en lang række.aldeles fremrgende udgivelser, måske undtaget solo live udgivelsen Small.Town Romance fra 1984. Sammen med sin kone Linda Thompson lavede Richard.Thompson en stribe fornemme album, hvoraf især I Want to See the Bright.Lights Tonight, Shoot Out the Lights og Sunny Vista (med bidende.samfundskritik) skal nævnes. Siden Richard og Linda Thompson blev skilt i.1982 har Richard Thompson udviklet sig til noget af en gigant på den.engelske musikscene med det ene formidable album efter det andet, og dette.gælder både kompositorisk, vokalt og instrumentalt talent. Den.foreløbeig korne på Thompsons solo-karriere foreligger så.her i form af koncept-albummet Mock Tudor, der er en.had-kærlighedserklæring til og favntag med fødebyen London..Albummet er smukt produceret af Tom Rothrock og Rob Schnapf, der bl.a. har.arbejdet med Foo Fighters og Beck. Albummet er opdelt i tre afsnit: Metroland.(1953 - 68), hvor især den smukke Bathsheba Smiles skal fremhæves..Heroes In The Suburbs (1969 - 74) med den hjerteskærende Dry My Tears and.Move on, og Street Cries And Strange Whispers, der dækker perioden 1974 -.1999. Her får man flere eksempler på Londons grimmere sider, f.eks..i den akustiske Sights And Sounds of London Town. Men det er svært at.fremhæve enkeltnumre, når der er tale om et så.helstøbt og forrygende smukt værk som Mock Tudor. Alt fungerer, og.blandt de medvirkende musikere finder man den uforlignelige bassist Danny.Thompson, som Richard Thompson har dannet makkerpar med ved flere lejligheder,.og den eminente trommeslager Dave Mattacks, som Richard Thompson var kollega.med i Fairport Convention. Og som guitarist er Richard Thomoson helt unik..Dén mand har toner på sin guitar som ingen andre har! Mock Tudor.er det bedste album Richard Thompson har præsteret siden den Mitchell.Froom producerede, monumentale Amnesia fra 1988. Mock Tudor er et sandt.mesterværk fra en mesterlig kunstner..