Dicte
This Is Cool

Dicte: This Is Cool

Album / Sony Music
Udgivelse D. 01.02.2000
Lars Nielsen

Danske Dicte bevæger sig med sit tredje egentlige soloudspil hjemmevant i paradoksernes paradis. Hun er cool og varm, hviskende tæt på og distanceret, sensuel kælen og råt krævende. Selvsikkert kaster hun sig, om end ikke ud på dybere vand, så dog i andre musikalske retninger, end hendes to foregående album, Between Any Four Walls (1994) og Voodoo Vibe (1996) havde afstukket. Ligesom sine fremragende forgængere hæver den ny This Is Cool sig uanstrengt over langt det meste af den danske rockscenes frembringelser. Dicte lå tidligere i sit eget personligt brusende kølvand af den moderne lyd med samplinger og strejf af minimalistisk techno. Nu blander hun på flere af sine nye sange 50'ernes og 60'ernes cool popsound med sine og medproduceren Kæv Gliemanns gennemtænkte og originale arrangementer. Vi får den drillende rocker Hopelessly Devoted To Life, som lyder umoderne på en bevidst moderne måde, den krystalklare og sexede If This Is Cool, hvor Dicte holder tungen lige i munden og langt ind i lytterens øre, det dovne jazznummer When I Love You The Right Way, som har en smuk melodi, men sætter Dictes stemme på en næsten for hård prøve, og så den kompakte invitation til fræk sex i køkkenet, Sex Food. Det er fremragende, interessant, imponerende, og så alligevel mangler der flere steder noget..I indledningsnummeret, den stort anlagte og smægtende ballade Don't Tell, leverer Dicte stilsikkert en Nancy Sinatra-agtig sang om kampen for at give sig hen og glemme sig selv. Og det er netop problemet for This Is Cool. Albummet er fyldt med intelligent rock og overlegen pop, men hengivelsen og indlevelsen synes at mangle. Dicte behersker sit eget musikalske sprog til perfektion og har som få opbygget en originalitet, som går på tværs af tidens og hitlisternes diktat. Men på This Is Cool er det tæt på at blive for cool..