Nikolaj Nørlund
hvad er det der sker?

Nikolaj Nørlund: hvad er det der sker?

Album / Columbia / Sony Music
Udgivelse D. 01.02.2000
Jan Opstrup Poulsen

Det varmer gevaldigt om hjertet, når et nyt år indledes med en overbevisende dansk udgivelse fra det helt store sangskriver-talent Nikolaj Nørlund. hvad er det der sker? er en passende intro til et nyt pladeår, og prisværdigt, at han tiltvinger sig ørenlyd i en tid, hvor de 'store' udgivelser stadig bliver holdt tæt ind til kroppen og først sluppet løs, når solen varmer tegnebogen lidt mere. I mellemtiden er der altså al mulig grund til at varme sig med hvad er det der sker?, som med garanti holder på strålingseffekten sæsonen over. hvad er det der sker? er nemlig en af de sjældne udgivelser, der formår at vise en spændende udvikling hos sangskriveren, der samtidig bibeholder sin helt egen personlige stil. Nikolaj Nørlund tog sit første antrit mod hvad er det der sker? med sit engelsksprogede band Rhonda Harris, der for en kort periode var Danmarks absolutte lo-fi-navn. Herefter gav han sig i kast med den fine, men noget forsigtige Navnløs, som var en musikalsk iklædning af nogle af Michael Strunges digte fra dennes stærke digtsamling Verdenssøn. Melankolien og sortsynet blev ikke helt afskaffet på 'beatnik'-udgivelsen Nye Optagelser, men rockguitaren og de 'Dylanske' refræner gav nye og skæve vinkler på en musikalsk kunstner i fuld blomstring, der også viste sig som en dristig poetisk pennefører, som kunne følge musikkens underspillede humor og ironi. Nye Optagelser står så absolut som en af 90'ernes mest opløftende udgivelser. Nu har Nikolaj Nørlund skruet ned for beatmusikken og kastet sig ud i det dybe og uforudsigelige melodi-hav. For det er virkelig den søgende, men langtfra rastløse melodi, som Nikolaj Nørlund har kastet sin kærlighed over på dette meget tætte sangskriver-album. Melodierne lever deres eget organiske liv i et lydbillede, der er præget af nænsomme blæserarrangementer og en svært snigende og drilsk guitar. Det hele fuldendes af Nikolaj Nørlunds lettere kokette fraseringer, som aldrig forfalder til det ulidelige eller ligegyldige, hvilket må tilskrives de meget velovervejede ord, der gør ham til en alvorlig, og aldrig selvhøjtidelig, sangskriver. De 11 sange på hvad er det der sker? er alle perfekte på hver deres måde, hvor Elsker er den mest ligefremme popmelodi, mens den lumske og underfundige blues En Anden Mands Historie er et rent pletskud. Ellers kan det være en fryd at lægge ører til Nikolaj Nørlunds små musikalske referencer til musikhistorien, hvilket kommer tydeligst til udtryk på Isen I Nat, hvor guitaren tegner melodilinjen fra Neil Youngs sejtrækker Cortez The Killer. Men frem for alt er hvad er det der sker? en musikalsk oplevelse i sig selv, der atter åbenbarer Nikolaj Nørlunds talent..