Outlandish
Outland's Official

Outlandish: Outland's Official

Album / BMG
Udgivelse D. 03.05.2000
Sohail Hassan

Indvandrere kommer til udtryk. Outlandish består af Isam, Lenny og Waqas fra hhv. Marokko, Honduras og Pakistan. En dansk multikulturel gruppe, der rapper på engelsk, spansk, arabisk og pakistansk, men alle sammen kommer fra Brøndby Strand. Selv om genren klart er hip hop har Outlandish deres eget udtryk. Deres første single Pacific To Pacific præsenterede en dejlig melodisk stil med et overbevisende accent-frit amerikansk flow, som lugtede lagt væk af internationalt potentiale og mulighed for at krydse over fra rene hip hop-kredse til mere mainstream. Både den og det efterfølgende udspil Saturday Night er blevet spillet en hel del i radioen, og den første single fra albummet, kanonnummeret Walou (arabisk for "ingenting"), gik hen og blev "Ugens uundgåelige" på P3. Stilen bliver holdt på albummet, der har flere numre med hit-potentiale, bl.a. coverversionen af Marvin Gaye- og Paul Young-klassikeren Wherever. På trods af den til tider meget iørefaldende R&B-agtige musik og rim, er det meste af albummet stadig east coast-rap, komplet med hårde beats osv., hvilket måske gør det lidt svært at sluge for massen. Som det er med østkyst, er det teksterne, der er de vigtigste, og her er der indhold for dem, der vil lytte. Outland’s Official er også interessant, fordi den præsenterer produktioner af navne som DGP, Ezi Cut, Supa’ Flyas, Saqib, Jay B og den talentfulde nykommer Jesta. Desuden får Outlandish hjælp af mange nye navne som rapperne Majid, Creative, Acorn og en kendt, Jokeren, og sangerne Burhan, Shirley og Malika. En udgivelse, der virkelig præsenterer meget af det talent, der ligger og ulmer i den danske hip hop- og R&B-undergrund. Forhåbentlig er det her den første i en række af stilmæssigt lige så gennemførte amerikansk-danske udgivelser.