Franka
Reflexions Of Life (The Copenhagen Sessions)

Franka: Reflexions Of Life (The Copenhagen Sessions)

Album / Sony Music
Udgivelse D. 31.05.2000
Jan Opstrup Poulsen

Føler du dig hægtet af den teknologiske udvikling inden for den moderne rock- og popmusik, og lyder de mange flygtige radiohits som den samme kedelige suppe, så finder du muligvis redningen med Reflexions Of Life (The Copenhagen Sessions). Bag dette bemærkelsesværdige album finder man den kun 20-årige debutant Franka Iris Abrahamsen, der spiller god og solid gammeldags håndspillet musik. En melodiøs opgradering af den form for jazzrock, der flittigt blev spillet, før der var tænkt på Franka..Reflexions Of Life (The Copenhagen Sessions) er et af de album, som man troede, ingen gav udgive nu om dage, men Frankas kvaliteter er så indlysende, at hun ganske enkelt har været umulig at komme uden om. Med et ungt og håbefuldt orkester gives der prøver på en sikker kompositorisk formåen og et vidunderligt musikalsk sammenspil..Albummet er da også helt i traditionens lys indspillet live over tre dage, hvilket giver musikken endnu mere liv, når efterklangen får lov til at sive ud i krogene. Her bliver musikken spillet på dens egne præmisser og får sangerinde og orkester til at blomstre flot op. Der er i sangenes fremførelse især lagt vægt på den fortolkende stil, hvor specielt guitaristen Jacob Quistgaard og Franka selv prøver sig forsigtigt frem i et tæt og opbyggende parløb, der kan få det til at risle ned ad ryggen i de meget smukke ballader The Final Fit og We Cannot Have It All..Den unge sangerinde, der er datter af den danske folk- og countryveteran Peter Abrahamsen, har skrevet samtlige sange på albummet, der ikke forfalder til hengemte traditioner. Det støver nemlig på ingen måde, når Franka og hendes orkester giver prøver på en uovertruffen musikalsk forståelse, hvor den tidløse popfornemmelse gerne titter frem. Med Reflexions Of Life (The Copenhagen Sessions) bliver det en fornøjelse at følge Franka fremover.