Kongehuset
Godt Ord Igen

Kongehuset: Godt Ord Igen

Album / Kroner & Ører / Sony Music
Udgivelse D. 05.10.2000
Mark Dalhoum Pedersen

Hvis du er en makker eller makkerinde, der er til fest, farver og old school flavored rap, er Kongehusets andet album Godt Ord Igen lige sagen. Pladen er spœkket med jiggy og groovy breaks samt kløgtige ordspil fra Kong Winther og KAWs side. Der er en fed vibe på pladen, og produktionen er funky, og lortet swinger i det hele taget en hel del..Men Kongehuset vil os tilsyneladende andet end blot få vores røv til at vrikke: "... Dit team vil pris’ / At der ikke bliver kastet med håndtegn / For Kongehu kommer fra så’n en egn / Hvor der, hvis man kaster med håndtegn / Enten kommer slag eller en gun i vej’n / Det’ vanskeligt at sige, om de fyre er dyre- eller planterige / Hvor wack kan det bli’e, hvis hip hop gik op i bandekrige?" lyder nogle af de indledende linjer fra det uptempoede åbnings- og tittelnummer. Og Kongehuset har noget på hjerte, men de har problemer med at udtrykke det af relevans, de nu har at sige. Dette skyldes, at pladens party vibe overskygger det budskab, Kongehu på nogle numre (Verdensmester, Godt Ord Igen) prøver at få ud. Dog er nummeret Godt Så! en undtagelse, fordi det rent musikalsk harmonerer fint med det, der bliver sagt. Resultatet er cd’ens bedste nummer..Desvœrre er der for mange ligegyldige festopfordrende tekster og for lidt materiale i stil med ovennœvnte track..Så, som sagt, hvis du bare vil feste, er Godt Ord Igen den rette plade. Men hvis du vil mere end det, må du lede andetsteds eller vente og se, hvad Kongehuset kan byde på, nœste gang de dropper et album..