Lindberg Hemmer Foundation
Brazilian Architecture

Lindberg Hemmer Foundation: Brazilian Architecture

Album / April / VME
Udgivelse D. 29.01.2001
Jakob Rosenbak

Det er sgu næsten blasfemi, at April sender dette lyse og lethjertede album på gaden her i den dunkle vintertid - eller måske er det bare et forsøg på at yde lidt terapi til den del af den pladekøbende befolkning, som ikke just elsker mørket, kulden og den klamme pop fra radioen. Bag dette modige projekt står Morten Lindberg og Dan Hemmer, der sammen serverer kosmisk bingo, når de ikke har andet at tage sig til. Men her på Brazilian Architecture er det dog heldigvis musikken, der er i fokus. Lindberg har lagt sin Master Fatman-persona på hylden til fordel for en tjans som bassist i dette musikalske sammenskudsgilde med Hemmer, der leverer udbyttet af de godt 30 års erfaring, han har bag orgelet. Udfaldet er ni stykker melodisk latin-inspireret jazz, der styres af de bløde toner, som skyller ud af Hemmers piber. Til projektet har de to også inviteret et udvalg af danske jazz-musikere indenfor i varmen for at tilføre et par blå toner til pladen, og listen af gæster tæller også Cæcilie Norby samt Marie Carmen Koppel, der gladeligt nynner et par strofer her og der over de easy arrangementer. Rytmerne er fortrinsvis elektronisk genererede, men støttes af akustisk percussion, og lp’en flyder fra de tilbagelænede atmosfærer på Eifel til de ende-rystende beats på Manzonetti og indbyder alt i alt til et bumpy ride under en sydlig himmel med en kølig parasol-drink i hånden, imens horisonten langsomt modnes. Og så kommer det ... men’et altså - for der er noget, som irriterer mig ved dette album. Ser du, jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hoved, at man kan skabe så eksotisk ladede lydbilleder i Danmark, og det hele bliver nu engang lige en kende for sleazy og retro i mine ører. Men heldigvis viser Brazilian Architecture, at de involverede musikeres indlevelsesevne er i en noget bedre stand end min - så jeg kan kun opfordre dig til at tage solbrillerne på og bevæge dig ned til den nærmeste skive-forhandler for at teste din..