Richard Ashcroft
Human Conditions

Richard Ashcroft: Human Conditions

Album / Virgin
Udgivelse D. 21.10.2002
Jan Opstrup Poulsen

Albummet Human Conditions er som en lang udstrakt tone. En tone, der starter i den blå ende af farveskalaen, fortsætter og ender i den blå ende. Den melankolske crooner Richard Ashcroft har bestemt ikke spildt tiden på livets fornøjeligheder siden sin solodebut Alone With Everybody. Han trives tydeligvis bedst alene og i sin egen dryppende selvmedlidenhed, som han gjorde til en gigantisk succes med bandet The Verve.
Human Conditions er det personlige fravær og den manglende evne til at nå sig selv det gennemgående tema i sangene, der med titler som God In The Numbers, Running Away og Nature Is The Law stiller de store eksistentielle spørgsmål uden at levere antydningen af et svar. Men som fange i sin egen osteklokke formår Richard Ashcroft at synge tonen så umanerligt smukt, at de spirituelle og søgende sange befinder sig i harmonisk bevægelse. Nok mangler Human Conditions musikalske modhager, men den majestætiske guitarpop og de voluminøse strygerarrangementer river alt og alle med i et opslugende følelseshav.
Human Conditions er et delikat album, der svælger i bittersøde melodier, hvor ikke mindst de elegant anlagte vokalharmonier er med til at opbygge de musikalske slotte, som Richard Ashcroft helst lukker sig inde i.
Det kan ikke blive for prangende og stort anlagt hos weltschmerzens mester, der til gengæld befinder sig højt svævende over os, mens han synger usikkerheden ud. Heldigvis tager vinden ham ikke helt på det ekstremt stilsikre album med flere musikalske højdepunkter, som den bogstaveligt talt åbnende hymne Check The Meaning og det letflydende Paradise.