TV-2: Grøn Koncert, Odense

TV-2, Grøn Koncert, Odense

TV-2: Grøn Koncert, Odense

Anmeldt af Danni Travn | GAFFA

Tv-2 med genudsendelser

Tv-2 gav det berusede publikum den folkefest, Grøn Koncert trængte til. En folkefest kørt rutineret hjem på firsernes fremragende bagkatalog.

Ved 20.00-tiden, da Tv-2 med en smule forsinkelse gik på scenen, havde publikum haft fadøl i hånden i omkring seks timer. For en stor del af publikums vedkommende havde det ført til en fjollet og overstadig fuldskab. Derfor krævede det til tider akrobatisk snilde og timing at undgå at blive sparket eller slået af en af de mange nærmest ekstatiske dansere, som væltede rundt på pladsen foran Grøn Scene.

Baggrunden for den lidt for gode stemning var Tv-2. Bandets rolle ved årets Grøn Koncert var helt og aldeles at være bandet til at skabe en masse klappen i hænder og syngen i kor, hvilket lykkedes fint for det rutinerede orkester.

Som altid gik de på scenen til tonerne af ”Bornholmer Valsen” og scenens sider var beklædt med en fin havudsigt, så der var bestemt lagt op til en rar koncert med altid oplagte Tv-2. De stillede som sædvanligt op i upåklageligt sort og også som sædvanlig med en blæsertrio i ryggen. Derimod var Stine Birch en nyere skikkelse i Tv-2-sammenhæng. Hun gør sig normalt i det københavnske band Sub-Sui, men siden Tv-2’s turnestart i februar har den blonde guitarist pyntet på det midaldrende band.

Desværre startede Tv-2 med den meget lidt melodiøse ”Hallo Hallo” fulgt op af den bluesede ”Jeg vil ha’ dig”. Men da folks humør allerede inden koncerten var helt oppe at ringe, så påvirkede det dem ikke synderligt. Alligevel fik Tv-2 først sparket gang i fællessangen med linierne:

”Jeg ved, at jeg sandsynligvis går glip af noget, og tænkt, hvis jeg nu ikke får det hele med”

fra sangen ”Det mørke Jylland”. Herfra var den store fællesskabsoplevelse sikret. Bandet spillede glimrende sammen, og Steffen Brandt fik flere gange sit brede smil frem under sangene. Sange der havde den største effekt, når de kom fra Tv-2’s guldalder i 1980’erne. Således fik vi også en lang række sange fra den tid, mens de nyere numre meget klogt blev kraftigt nedprioriteret.

Men når Tv-2 i så udpræget grad spiller gamle numre, så står man tilbage med en fornemmelse af at have set en koncert stort set magen til før. Eneste forskel har været, at det tidligere har været plader som ”Amerika” eller ”Kys Bruden”, der blev grundigt dyrket, når der skulle spilles som nye numre - lørdag var turen kommet til albummet ”På kanten af småt brændbart”.

Alligevel går den stadigvæk. For hverken jeg selv eller resten af publikum var trætte af at høre Tv-2’s både melodisk og lyrisk skarpe firsersange. De prøvede at lave en enkelt overraskelse, da Stine Birch begyndte at synge In Grids dancehit ”Tu es foutu”, men samme trick lavede de ved Grøn Koncert i 2001 - dengang var det bare Gorillaz’ ”Clint Eastwood”.

Så Tv-2 er i en periode af deres karriere, hvor de ikke rigtig kan overraske, men de kan stadig levere et sikkert produkt uden metaltræthed. Derfor var det en vanlig gensynsglæde, der bredte sig hos publikum, når sange som ”Tidens kvinder”, ”Be bab a lu la”, ”Lanternen”, ”Kys det nu” og ”Bag dukkede ruder” rullede over scenekanten. Tv-2 gav kort sagt den folkelige sing-a-long-fest, de var bestilt til.

Hallo, Hallo
Jeg vil ha' dig
Det mørke Jylland