Zap Mama: Lille Vega, København

Zap Mama, Lille Vega, København

Zap Mama: Lille Vega, København

Anmeldt af Nanna Balslev | GAFFA

Afrikansk afrodisiakum

Få kunstnere har formået at bygge bro mellem verdensmusikken og hitlisterne. En af undtagelserne er den belgisk/congolesiske sangerinde Marie Daulne og hendes musikalske kollektiv Zap Mama, der har specialiseret sig i den afrikanske pygmæ-sangtradition og er signet på David Byrnes pladeselskab Luaka Bop. Zap Mama er et af verdensmusikkens store navne og har gennem årene arbejdet sammen med folk som Michael Franti & Spearhead, The Roots, Erykah Badu og rapperen Talib Kweli.

Omkring 3-400 mennesker i alle aldre var mødt op for at opleve Zap Mamas musikalske smeltedigel. Og energien var i top, da Marie Daulne som en anden Nefertiti indtog scenen iført lang farvestrålende frakke og guldparyk over afrokrøllerne. Med sig på scenen havde hun et stramt spillende band bestående af trommeslager, guitarist, percussionist, keyboardspiller, en dj, tre damn funky korsangerinder, og den danske bassist Ida Nielsen, der høstede stort bifald.

Under kampråbet yayo blev publikum taget med ud på en musikalsk rejse, der flettede cubanske salsarytmer, amerikansk hiphop og r&b, svedig jamaicansk dancehall og afrikansk stammesang sammen til groovy afropop. Og i spidsen for det hele tronede Marie Daulne som en gudindesmuk nubisk dronning.

Der blev primært spillet numre fra det nye album "Ancestry In Progress", der blander den afrikanske sangtradition med funk, soul, latin og hiphop. Og hofter og bagdele blev sat på prøve til de saftigt groovende latinnumre som "Vivre", "Yelling Away" og den samba-agtige "Follow Me", der slog over i frækt bumpende dancehall-rytmer.

Det var næsten umuligt ikke at forelske sig bare en lille smule i smukke Marie Daulne, når hun enten beatboxede, lavede running man eller opfordrede publikum til at trampe hårdt i gulvet til de fængende rytmer. Publikum var helt på og bidrog undervejs med støvletramp, mangfoldige klapsalver og korsang, og efterhånden, som aftenen skred frem, voksede smilene blandt publikum til dobbelt bredde.

Zap Mama sluttede af med den lækkerbløde "Bandy Bandy", som Marie Daulne fremførte smukt uden Erykah Badus honningvokal. Koncerten sluttede af med en liret jamssesion, hvor Marie introducerede sit band med ordene: "In our band we are buddhists, catholics, muslims and atheists. And before a show we all pray together. So don’t believe what the politicians say... it bullshit!"

Zap Mamas musik ikke så meget et udtryksmiddel som et universelt sprog, der bruges til at skabe glæde. Og den mission lykkedes i høj grad denne regnfulde novemberaften i Lille Vega.