Audioslave: Roskilde Festival, Orange Scene

Audioslave, Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Henrik Tuxen | GAFFA

Billede: Kristoffer Amlani Ulbak, klik på det for større foto

Der gik noget tid, inden Audioslave fik styr på lyd og dynamik. På trods af en fin start med den gamle Soundgarden-klassiker "Spoonman" fra mesterværket "Superunknown" helt fremme som andet nummer, var der lagt op til en fest af de helt store, hvor alt var tilladt. Men Chris Cornells normalt fantastiske vokal kom ikke ordentligt til sin ret, og det ellers så suværent enkle og brutale samspil mellem bas, trommer og guitar havde ikke den tyngde, lethed og dynamik som - ved siden af Cornells vokal - er bandets fornemste varemærke. Men 5-6 numre inde i koncerten begyndte lyden at samle sig. Ser man bortset fra, at Chris Cornell er hørt bedre syngende ved tidligere lejligheder, formede resten af koncerten sig som lidt af et triumftog.

Chris Cornell i rollen som sjælden udadvendt showmand fik folk til at brøle med på hymnen "Be Yourself" fra det nye album "Out of Exile", og da bandet efterfølgende kastede sig ud i aftenens første Rage Against Machine- nummer, med en "in your face"-version af "Bulls on Parade" videre til "Sleep Now In the
Fire", gik festivalpladsen regulært amok. Audioslave er efter to fine album i eget navn gået i krig i med bagkatalogperler fra hhv. Rage og Soundgarden på live-siden og gør det blændende.

Aftenens langsomme og tonstunge version af Soundgarden-klassikeren "Outshined" fra "Badmotorfinger" var et af de absolutte højdepunkter - og Chris Cornells akustiske sing-a-long-version af "Black Hole Sun" trak på hele publikums følelsesregister. Herefter fyrede Audioslave op for bedste nummer i eget navn "Show Me How to Live" for at køre vildskaben og triumfen hjem med Rage-baskeren "Killing in the name of..". Audioslave mestrede med bravour den svære rolle at komme ud over Orange Scene i dagslys og leverede en ualmindelig kraftfuld koncert, hvor fortiden til tider var ved at overstråle nutiden.