T.O.K.
Unknown Language

T.O.K.: Unknown Language

Album / VP Records
Udgivelse D. 19.07.2005
Henrik Bæk

Det jamaicanske boyband T.O.K. har siden 2001 og albummet fra samme år, My Crew, My Dawgs, henrykket dancehall-publikummet med en række eminente singler, der i den grad har været med til at skabe store forventninger til deres nye Unknown Language. Albummet har været fire år undervejs, hvilket især fremgår af playlisten, der rummer mange tidligere udsendte singler, men som endnu ikke har været tilgængelige på Cd. T.O.K.s unikke blend af jamaicansk patois-dialekt og gadesprog giver deres stemmer både skarphed og international appeal. Store crossover-hits som Money To Burn, Gal Yuh Ah Lead og She's Hot har bidraget til, at gruppen er blevet kendt langt ud over Jamaicas grænser. For øjeblikket topper gruppen reggae-radio-hitlisterne på reggaeøen med nummeret Footprints, der omhandler drabet på en gruppens familiemedlemmer, og som er indspillet på Corleones superrytme Drop Leaf fra 2004, og det nummer er også at finde på Unknown Language. Albummet er produceret af den nye generation af dygtige producere fra Jamaica og er indspillet på flere af de bedste rytmer fra de sidste par års dancehall-musik. Albummet lægger ud med tre suveræne numre: Hey Ladies, Solid As A Rock og Fire Fire, der længe har gjort dansegulvene usikre, og som er skruet sammen på en række vildt populære rytmer, nemlig Junkano, Thrilla og Mad Instruments. På albummet finder man også det kendte Survivor på den populære Stepz Riddim, der var et stort hit for gruppen i 2004. Langt de fleste af Cd'ens 18 numre er fra sidste år, og i dancehall-sammenhæng bliver de hurtigt "for gamle", men i tilfældet med T.O.K. gør det ikke så meget. Der er nemlig tale om en gruppe, der 100 procent lever op til navnet Touch Off Klass.