Je M'Appelle Mads: Jeg Fyrer Hit Efter Hit Af

Je M'Appelle Mads
Jeg Fyrer Hit Efter Hit Af

CD / Jenka Music
Udgivelse D. 05.10.2005
Thomas Borre

Den vanvittige performer, komponist og surrealist Je M’Appelle Mads er klar med sit andet album, som lover ”hit efter hit”. Galskaben er toptunet, og der er faktisk også flere oplagte P3-kæledækker på albummet. Musikalsk er niveauet hævet i forhold til debuten Musculature De Pomfrit! og Je M’Appelle Mads er faktisk en udmærket komponist og producer. Det er næppe det, han vil blive husket for med Jeg Fyrer Hit Efter Hit Af, for fjolleriet er alt overskyggende – og ganske underholdende. Humoren er det primære omdrejningspunkt på albummet, der er et musikalsk kludetæppe bestående af favntag med både dansktop, electro, hiphop og dancehall. Der mange sjove, skæve og finurlige indslag på pladen, der dog skal nydes i små portioner. Nummeret Hvis Du Vil Ha’ Et Hit byder på teksten ”...er der nogen, der er kommet for at stay/så er det Nik & jay/er der noget, alle folk kan li'/så er det hiphop med en god melodi”, og metroseksualiteten tematiseres på Den Store Forskel, hvor ”...pigerne snakker om musik/mens drengene køber keramik...”. Jeg Fyrer Hit Efter Hit Af er et overflødighedshorn af ironi og knivskarpe pseudo-sociologiske betragtninger. Det hele er pakket ind i en ganske opfindsom musikalsk cellofan og i mindre bidder er albummet en fornøjelig affære. Referencerne stikker i alle retninger, og laveste fællesnævner er umiddelbart et kvalitetsstempel i Je M’appelle Mads’ univers. Det hele bliver dog lidt anstrengt og fortænkt i længden, men originaliteten er indiskutabelt intakt. Grin eller græd. Der er rig mulighed for begge dele!