Fischerspooner: Escenario Verde, Benicàssim

Fischerspooner, Escenario Verde, Benicàssim

Anmeldt af John Fogde | GAFFA

Det er efterhånden nogle år siden, New York spyttede en stribe electroclash-navne ud, der kort tid efter forsvandt igen uden at have opnået nogen nævneværdig succes. Et af de få overlevende navne fra den tid er duoen Fischerspooner, der med to plader i bagagen og et på vej fortsat lever i bedste velgående.

Bandet er kendt for særprægede kostumer og spektakulære koncerter, men denne nat i Spanien var de noget mere nedtonede end normalt. Frontmand Casey Spooner havde et par uklædelige, korte 80'er-shorts på sammen med en gammel, slidt T-shirt med teksten ”My lawyer can beat up your lawyer”, der sammen med masser af sort sminke rundt om øjnene udgjorde aftenens kostume. De medbragte dansere havde også nedtonede outfits på, og når de dansede rundt i cirkler, lignede det mere et Off-Broadway stykke med moderne dans end en rockkoncert.

Fischerspooner lagde ud med materiale fra albummet ”Odessey” inklusive ”Just Let Go” før frontmanden fortalte, at de var ved at færdiggøre et nyt album, og at de derfor ville spille en del nye numre i løbet af koncerten, hvortil han tilføjede ”Please don't hate me”.

Hvor det var frustrerende at skulle igennem det meste af det kommende The B-52's-album tidligere på aftenen, fungerede Fischerspooners nye materiale bedre. Brugen af dansere, den energiske frontmand og en tendens til også at bruge de medbragte musikere som dansere gjorde, at der altid var noget nyt at se på, mens man dansede til de heftige beats. Det var også ganske fornøjeligt at se Spooner hive en fotograf fra graven op på scenen midt i et nummer og instruere ham i, hvordan han skulle tage billeder i en improviseret fotosession, hvor Spooner poserede som en supermodel.

Men der er nu ikke noget som at høre materiale, man kender, og derfor var et af højdepunkterne da også, da gruppen spillede ”Sweetness” fra debutalbummet midt i koncerten. Sangen var samtidig en mulighed for bandets trommeslager til at vise, at han sagtens kunne matche de elektroniske trommer fra den indspillede version samt på overbevisende vis tilføje nye elementer.

Koncerten blev afsluttet med ”Never Win” og naturligvis hittet ”Emerge”, der affødte først et jubelbrøl og derefter en eksplosion på dansegulvet, der var klubberne på Ibiza værdig. Dermed blev festivalens største scene lukket effektfuldt, og folk kunne danse ud i natten med en forventning om, at også det kommende Fischerspooner-album vil kunne sætte gang i dansegulvene.