Brandy
Human

Brandy: Human

Album / Epic / Sony Music
Udgivelse D. 03.03.2009
Sohail Hassan

Fire år skulle der gå, før vi igen fik lov at nyde en udgivelse fra en af r&b-genrens få overlevende divaer fra 90'erne. Mens mange andre er forsvundet fra scenen efter middelmådige forsøg på at genvinde tronen, har Brandy stået solidt med sine første fire album. Den lange tid, der er gået siden sidst, skyldes nok ikke mindst den alvorlige trafik-ulykke, hun forårsagede, hvor en person døde. Inden da havde hun netop udsendt det geniale album Afrodisiac, hvor hun havde skiftet den faste producer Rodney Darkchild Jerkins ud med en vis Timbaland, inden han skød til vejrs. Nu er hun tilbage med Rodney, som bl.a. står bag første single Right Here (Departed) og det meste på den nye skive. Det er også klart det bedste nummer på albummet, der præsenterer en Brandy, som er langt mere poppet, end hun nogensinde har været før, og den lækre kant, som ellers kendetegner hende, er desværre forsvundet. Hun synger stadig fantastisk, og stemmen er stadig nemt genkendelig med den specielle klang, som kun hun har. Indholdet er vedkommende og leveres dybfølt, men numrene lyder meget ens i både sang og musik. Den mere voksne og seriøse stil skyldes igen nok, at hun har haft døden tæt på. Temaet er gennemgående, at hun blot er et menneske. Rent formmæssigt savner man det livlige og sprælske, som kendetegnede hendes mange tidligere hit. Dette femte album er det svageste udspil fra hendes side. Hvis man googler "Brandy" og "Unrelased", opdager man, at Brandy må have en eller anden form for rekord i uudgivne numre, der er sluppet ud på nettet gennem tiderne, og her er der faktisk mange perler imellem, hvis man savner den gamle Brandy.