Brandy: Kulturbolaget, Malmö

Brandy, Kulturbolaget, Malmö

Brandy: Kulturbolaget, Malmö

Anmeldt af Sohail Hassan | GAFFA

Det var nabolandet, som blev velsignet med hele to koncerter af den absolut førende r&b-dronning gennem tiderne. Danmark blev i sidste øjeblik sløjfet fra touren af ukendte årsager. Men så er der jo ikke andet for end at tage turen over Øresund. Brandy Norwood har beæret os med fem studie-album. Det seneste Human kom efter en pause på cirka fem år og er ikke hendes bedste, men helt sikkert et bevis på at hun stadig besidder en af de mest fortryllende soul-vokaler. Så at opleve hende live står højest på mange soul-fans ønskeliste.

Koncerten blev holdt i Kulturbolaget, som ikke er meget større end Lille Vega, men til gengæld bedre indrettet og med noget bedre lys- og lyd-udstyr. Stedet var næsten fyldt til randen, da koncertens annoncerede start klokken 21 nærmede sig. Mange af dem fra Danmark.

Et ukendt svensk opvarmningsnavn, duoen Prominent, var en blandet fornøjelse, som med deres dance-pop ikke rigtigt egnede sig til et navn som Brandy. Til gengæld spillede dj'en r&b fra den gyldne alder 90'erne, og det skabte en perfekt stemning. Desværre blev han pillet af for tidlig,t og vi måtte stå pinefulde 60 minutter og vente, mens den miks-cd han havde sat på, inden han skred, kørte på repeat. Ikke så fedt. Men så skete der endelig noget.

Der var linet op til trommer, to gange keys, bas og to korsangere. Det var ikke det helt store line-up, men det skal jo ikke komme som nogen overraskelse, at Brandys musikere var fænomenale. De kom i stilling og åbnede ballet med Afrodisiac's velkendte intro, og så kom hun endelig og lignede en million fra starten. Stilen var nøjagtig som på coveret til Full Moon. Hun så frisk, ungdommelig ud, med smart vindblæst hår og totalt i stødet fra starten.

Da hendes seneste album langtfra er hendes bedste, håbede vi jo inderligt, at hun ikke kun ville synge nye numre, men fyre så mange som muligt af den lange række af hits fra bagkataloget af. Og det var lige præcis, hvad hun gjorde. Det ene fantastiske nummer efter det andet, så man kom i tanker om, hvor imponerende mange af slagsen hun egentlig har i bagagen. Som mange havde gættet, kom der et medley af hits i midten, for at komme igennem mængden. Men det var hendes karismatiske udstråling, som fik tiden til at strække sig. Man tænkte simpelthen ikke over, hvad klokken var, men lyttede og kiggede fortryllet. Brandy sang, så det ikke var til at skille fra studie-indspilningerne. Fuldstændig fejlfrit. Hendes sikkert håndplukkede kor-sangerinder besad vokaler, som klingede vældigt godt, men hendes særprægede høje vokal og bandets fik trods live-lyd til fulde spillet op til studie-indspilningernes lyd. Man savnede simpelthen ikke noget. Og der var masser af knald på fra start til slut.

Brandy havde endda overskud og ro på nok til at komme i dialog med publikum. På en rar og helt afslappet måde fik hun os overbevist om, at det betød meget for hende at møde sine fans så langt hjemmefra, og at hun jo ikke ville være en skid uden os (hendes egne ord). Koncerten var overstået efter kun en time. men der var selvfølgelig planlagte ekstranumre. Efter et øredøvende bifald fra et nærmest ekstatisk publikum kom Brandy tilbage og sang Long Distance fra den seneste skive til en udvalgt fyr fra publikum. Rollerne var i den grad omvendt til denne koncert, og Waldo, som han hed, klarede nærværet med hotte Brandy med dunkende hjerte og røde ører. Der var hovedsageligt piger blandt publikum, og, som Brandy kaldte dem, "All my mamas", var så meget med på den rejse, Brandy havde planlagt, at hun var åbenlyst imponeret. Ikke mindst når de sang med på hver en strofe. Sådan, tøser! Men også vi daddys fik en på opleveren.

Brandy takkede pænt af med hittet fra den seneste skive, Right Here efter en kun 80 minutters koncert, og publikum bad ikke om mere. De var fuldstændig mætte og trætte i benene. Brandy nåede dog at sige, at hun ville komme tilbage. Det var hun simpelthen nødt til. Så prøv at sigte bare en lille smule længere mod syd næste gang. Ellers hopper vi gerne en tur over Øresund igen. Helt sikkert.