Lee Scratch Perry: Return From Planet Dub

Lee Scratch Perry
Return From Planet Dub

2 x CD / Collision-Cause of Chapter 3
Udgivelse D. 03.07.2009
Henrik Bæk

Rainford Hugh Perry aka The Upsetter aka President Abraham Perry - for de fleste blot kendt under kunsternavnet Lee 'Scratch' Perry - behøver næppe nogen større introduktion. Som producer i sit eget Black Ark Studios på Jamaica var han i 70erne med til at skabe reggaemusikkens gyldne æra, og hans arbejde med at gøre dub-musikken til en kunstart i sin egen ret har inspireret producere og reggaekunstnere fra hele verden. I 2003 vandt han overraskende en Grammy for bedste reggaealbum med Jamaican E.T. og efter en række svingende præstationer vender han nu tilbage til det ydre rum med det glimrende Return From Planet Dub. Albummet byder på dub i den tunge ende af skalaen med en bas, der sætter subwooferen på hårdt overarbejde, en svedig rytmesektion og typisk for Perrys tidlige klassiske produktioner: utallige lydeffekter der sætter musikken og lytteren i et uendeligt kredsløb omkring Moder Jord. Det er østrigske Dubblestandart, der i en årrække har backet Perry på dennes turneer, som leverer de musikalske ingredienser denne gang med bidrag fra sangerinderne Ari Up og Gudrun Liemberger. Desuden medvirker den kendte filminstruktør David Lynch, der eller mest er kendt herhjemme for den mystiske Twin Peaks-serie, hvilket understreger Perrys evne til fortsat at eksperimentere og prøve nye grænser af. Cd'en rummer i alt 25 skæringer heriblandt en række forskellige mere eller mindre nødvendige remixes fordelt på to discs, men der er glædeligt genhør med den nu afdøde sanger Prince Far I i det gamle Wadada - Means Love, hvor Far Is tordenstemme på gåsehudsfremmende vis buldrer igennem højttalerne, ligesom der er genhør med andre klassiske Perry produktioner som Disco Devil, I Foo China og Blackboard Jungle Dub i ny form.