Kylie Minogue: Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Kylie Minogue, Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Anmeldt af John Fogde | GAFFA

Grundet restriktioner fra Kylie Minogues management har GAFFA desværre ikke mulighed for at bringe billeder fra koncerten

Sidste navn på torsdagens program var det australske popfænomen Kylie Minogue, der har mere end tyve år som udgivende kunstner på den legendarisk bag. Det mærkede man dog ikke meget til undervejs, hvor hun primært fokuserede på de seneste ti års udgivelser, hvor hun har genopfundet sig selv som diskodronning.

Der blev lagt ud med "Speakerphone" fra det seneste album "X", og herefter kom de store hits "Can't Get You Out Of My Head" og "Spinning Around". Sidstnævnte havde fået en opdateret lyd, så den faktisk mindede en del om de ting, Calvin Harris render rundt og hitter med for tiden, hvilket faktisk var ganske klædeligt. Sangene blev leveret for fuldt skrald, og Kylie blev undervejs bakket op af både band, korsangerinder og ikke mindst et enormt hold af dansere, der konstant skiftede kostumer.

Dette betød, at showet visuelt var konstant skiftende og interessant, men sjovt nok var det også tydeligt, at der lå en masse indspillet kor på et backing track, der til tider overdøvede Kylies egen vokal - hvilket var både sært og frustrerende og samtidig indikerede kraftigt, at vokalerne ikke var det eneste, der lå på bånd til aftenens koncert.

Det farvestrålende show og de mange hits var tydeligvis heller ikke den gennemsnitlige Skanderborg-gæsts kop te, så man skulle ikke langt ind i koncerten for at kunne konstatere, at en vis Kim Larsen en time inden havde trukket langt flere mennesker til pladsen foran Bøgescenerne, end den ellers særdeles veloplagte Kylie magtede.

Der var dog god respons på sange som "Wow" og "2 Hearts", men turen ned i bagkataloget gav langtfra den jubel, man kunne have forventet, og der var ikke mange, der sang med på det gamle Stock, Aitken & Waterman-hit "Better The Devil You Know". Nummeret lyder ellers som et udpluk fra Martin Brygmanns sangkatalog, så kombineret med dens status som stort europæisk hit skulle man have troet, at den ville have taget kegler.

Der var dog også enkelte fejlskud fra scenen, hvor "Your Disco" stod som det tydeligste eksempel. Nummeret lyder som et tarveligt udkrads fra Pet Shop Boys' overskudslager og afslutningen, hvor Kylie gav den som operasanger var særdeles fejlslagent.

Så var der mere idé i udgaven af "Kids", hvor Kylie fik hjælp af en af de langbenede korsangerinder til at dække Robbie Williams' linjer, og kort efter kom et eksempel på, at det velkoreograferede show havde plads til lidt improvisation. Kylie havde nemlig undervejs forelsket sig i en hat, der sad på hovedet af en koncertgæst på de første rækker. Det lykkedes ham at blive inviteret på scenen og levere nogle dansetrin, inden han overgav hatten til Kylie, der havde den på på det efterfølgende nummer. Den slags vækker jo altid jubel og var også her et charmerende indslag.

"In My Arms" fik en solid modtagelse, og da Kylie vendte tilbage for at give et ekstranummer, var der endelig en fornuftig stemning bag publikum, der kunne afslutte aftenen ved at synge med på "I Should Be So Lucky". Det var eneste nummer fra den glorværdige 80'er-karriere, hvilket kan undre ligesom man i den grad savnede "Come Into My World" - specielt i det Fischerspooner-remix, som hun tidligere har optrådt med.

Folk fik set giraffen, men desværre var der ikke nok kraft i hverken Kylie eller bandet til at konvertere de stirrende masser til et engageret publikum, og derfor blev koncerten i sidste ende ikke meget mere end en middelmådig omgang.