Electric Wizard: Loppen, København

Electric Wizard, Loppen, København

Electric Wizard: Loppen, København

Anmeldt af Henrik Østergaard | GAFFA

"Electric Wizard says: "We IMPLORE you ALL, bring us your MARIJUANA, bring us your SACRIFICES, the wizard must be fuelled by WEED..."".

Doom metal: et sort og magisk sted
Ovenstående citat stammer fra en blog på deres egen MySpace. Electric Wizard består af en legendarisk kvartet af syrehoveder, som hovedsagligt er kendt for to ting: tungfede guitarer, der pulveriserer skeletter og springer trommehinder i ét smæld, samt deres hang efter røg af den fjollede slags. For de mest indædte fans af verdens bedste genre - doom-metal - som har sine rødder helt tilbage til Black Sabbath-æraen i 70'erne, hænger disse to ting unægtelig sammen. "How to deal with others...?" - meget tydeligt. Eller: Hvordan lærer jeg dig at kende? Det gjorde det også denne aften på Christianias Loppen, hvor lunt tobak lagde en vægtig atmosfære for en røvfuld forbandede, suverænt tyngende lydflader. Der var sort og dyster magi i luften.

B-film og dårlig kultur
På et bagtæppe af projekterede b-film, der ville gøre selv okkulte horrormestre som Roman Polanski og Kenneth Anger blege, tager Electric Wizard udgangspunkt i en verden forbundet til det mest hemmelighedsfulde og sadistiske. Ligesom det er tilfældet med musikken af Electric Wizard, er det af en helvedes allerærbødigst oplevelse. Hurrah!

Derfor var det også vildt og temmelig overraskende behageligt at se Loppen være godt fyldt denne grå mandag aften. Publikum var kommet for at se britisk doom-metal, og de tre elektriske troldemænd samt den ene kvinde gav dem nøjagtigt det. Intet mere, intet mindre - blot det! En times dyster doom metal fra bedste skuffe.

Nye medlemmer i kulten
Da Justin Greaves forladte Electric Wizard for tre år siden til fordel for Shaun Rutter, så det for en ganske kort periode en smule skidt ud for de elektriske hoveders fremtid. Det viste Rutter dog, at der ingen grund er til at bekymre sig om, som han netop leverede et imponerende brag af tønder fra trommesættet i aften. Sjældent har man set bedre, tungere trommer i sådan et musikalsk opsæt.

Det samme kunne siges at være tilfældet med forsanger og all-star-karakter, Jus Born, og ligeledes om hans guitarsamarbejde med nykommer og hustruen, Liz Buckingham - en doom-udgave af D'arcy fra Smashing Pumpkins på guitar frem for bas. Hun lagde sig overlagt ondt i guitarsvinget, men Borns humør var denne aften direkte hårdkogt og farligt - på den seværdige, ekstremt overlagte og gennemtrængende facon. De supplerede hinanden perfekt, og deres indbyrdes spil var så godt som... hmm... himmelsendt - riffmæssigt såvel som deres soli... og der forekom mange af begge!

Loppen: Helt igennem stedet
Der findes ikke andre steder i Danmark, hvor man kan få en koncertoplevelse som aftenens. Christianias Loppen er både Stengade suveræn i lyd, ligesom den er Pumpehuset ganske suveræn i intimitet. Ikke et ondt ord sagt om nogle af de to andre steder, men sådan er det nu engang bare. Desuden er Loppen både Store og Lille Vega overlegen, når det kommer til atmosfære: Til trods for et par koncerter med musikalske giganter som Motorpsycho og Mark Lanegan og Co. i The Gutter Twins i Vega sidste år, er der ingen af disse, der når op på samme niveau af medlevende energi, som det var tilfældet med energien denne specifikke aften på Loppen. Det kommer ikke an på hverken skrig eller skrål, men mere almen notits. Publikum var rent musikalsk med på en måde i aften, som det ses så sjældent! Hurra for mandage!

Electric Wizard leverede en ganske forrygende oplagt koncert, der dog var et par numre for kort. Det blev kun til en times spilletid, som helt klart burde have været forlænget med to numre ekstra, men til trods for det virkede den overordnede koncert dog mere end optimalt. En af årets bedste faktisk. Tak til såvel Loppen som Electric Wizard.