Jong Pang: VoxHall, Århus

Jong Pang, VoxHall, Århus

Jong Pang: VoxHall, Århus

Kære læser, det her bliver bare en forholdsvis kort anmeldelse, for det var også en ganske kort koncert. Nemlig Jong Pangs 30 minutters optræden som opvarmning på Choir Of Young Believers' igangværende turné. Choir Of Young Believers har GAFFA allerede anmeldt live tre gange i år, så dem springer vi over i denne omgang (men de var fremragende, som sædvanlig), men lad os dvæle lidt ved Jong Pang, som denne aften gav deres første koncert siden udgivelsen af det andet album "Love" for en måned siden.

Jong Pang er på plade et alias for sangeren, guitaristen, sangskriveren og produceren Anders Rhedin (eks-Moon Gringo), sangerinden Tine Winther og en lang række gæstemusikere, hvoraf mange af dem også har deres gang i Choir Of Young Believers, hvis fortræffelige album "This Is For The White In Your Eyes" Rhedin i øvrigt har co-produceret.

Live var Jong Pang denne aften Rhedin, Tine Winther på sang og keyboard og trommeslageren Mikkel Holtoug (Death By Kite, eks-Decorate Decorate). Der var altså lagt op til et mere sparsomt lydbillede end på Jong Pangs to album, hvor blæsere og strygere ofte kæler for øregangen (ligesom hos Choir Of Young Believers), men det kompenserede trioen live nogenlunde for ved at lægge et voldsomt energiniveau for dagen med heftigt, ofte støjende guitarspil og småsvulstig keyboardlyd, mens den særdeles tight Holtoug pumpede løs i baggrunden.

Sangene stammede med en enkelt undtagelse fra det nye album, "Love", der synes inspireret af blandt andet Arcade Fires fyldige lyd og tressernes Wall of Sound-pop med småpompøse og meget iørefaldende sange, hvor de samme omkvædslinjer ofte gentages igen og igen. Det fungerer, og det samme gør Rhedins og Winthers vokaler, der står godt til hinanden, uanset om de synger i kor eller i duetter. Man kunne godt have ønsket sig lidt mere imødekommenhed fra bandet, der gemte sig bag sparsomt lys og kun ganske kort hilste på publikum - og modsat Choir Of Young Believers heller ikke kom ud til publikum efter koncerten. Men musikken var bestemt udmærket, og det bliver spændende at se Jong Pang i en hel koncert.

Jong Pang kan opleves med Choir Of Young Believers på Forbrændingen i Albertslund 25. september og i Store Vega i København 26. september.