Massive Attack
Splitting The Atom

Massive Attack: Splitting The Atom

Download / EMI Music
Udgivelse D. 05.10.2009
Ole Rosenstand Svidt

Mere end seks år efter deres sidste studiealbum er Massive Attack omsider klar med nyt i form af ep'en "Splitting The Atom". Fire nye numre, der efter planen alle bliver at finde på Massive Attacks kommende femte album, som ventes ude i februar 2010 - de to af sangene optræder dog i remixet form på denne ep. Trods den lange ventetid har 3D og Daddy G ikke ændret på deres velkendte koncept, altså langsomme, slæbende, repetitive og meget stemingsfulde numre med markante gæstevokalister.

Det er dog 3D, Daddy G og deres mangeårige faste gæstesanger Horace Andy, der i fin stil åbner ep'en med titelnummeret, som viser Massive Attack i en lidt mere elektronisk form end vanligt. "Pray For Rain" har inciterende, spændingsopbyggende slagtøj og stærke vokaler af TV On The Radios Tunde Adebimpe, hvis nasale soulvokal minder en del om Horace Andy og måske derfor fungerer fint i sammenhængen. Det gør også Trickys gamle sirene Martina Topley-Bird på den atmosfæriske "Psyche", inden Elbow-sanger Guy Garvey lukker og slukker med sin melankolske vokal på "Bulletproof Love".

Især de to sidstnævnte skæringer er også iklædt ret elektro-orienterede dragter, formodentlig takket være remixene af henholdsvis Christoff Berg og Van Rivers & The Subliminal Kid. Både "Pray For Rain" og "Bulletproof Love" varer seks et halvt minut, og det er måske lidt for længe til sangenes egentlige substans, men overordnet viser "Splitting The Atom", at Massive Attack stadig er leveringsdygtige i et spændende, personligt udtryk, selvom de måske ikke længere er så nyskabende. Det skal blive spændende igen at høre et helt album med dem.