Amanda Jenssen : Spot, Musikhuset Århus, Store Sal

Amanda Jenssen , Spot, Musikhuset Århus, Store Sal

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

Spot Festival 2010 åbnede dørene op i Musikhuset til en ceremoni, hvor musikken naturligvis var i centrum. Den nye duo Kirsten & Marie troppede uden nærmere introduktion op på den store scene og spillede deres nyfolkede hit "My Dear" og havde bragt The Rumour Said Fire med, som også fik lov til at fortolke deres egen slager "The Balcony" med de to harmoniske piger i forgrunden.

Efter det korte musikalske besøg troppede ROSAs leder Gunnar Madsen op på scenen til tonerne af temaet fra "The Alamo" og bød velkommen til publikum og især til folkene fra Austin, som Spot Festival nu arbejder endnu tættere sammen med. GAFFAs egen åndelige leder Robert Borges blev samtidig også hyldet af konferencieren og af publikum for sine 25 år i musikbranchen som leder af GAFFA. Herefter kunne Gunnar Madsen præsentere årets første officielle navn på Spot 2010, den svenske Amanda Jenssen.

Start med svensk gangsterjazz

Der er bare noget med de svenskere og popmusikken, som man ikke kan komme udenom. Svensk pop er så stor en institution, at selv finalisterne i de kritiserbare talentshows uden videre kan brænde igennem med velklingende musik. Amanda Jenssen har med afsæt i konceptet Idol i Sverige gjort alle fordommene til skamme og har skabt en karriere, der let kan sammenlignes med den engelske X Factor-vinder fra samme år, Leona Lewis.

Scenen var i allerhøjeste grad sat med velour-beklædte møbler, tunge tæpper og titlen fra Jenssens andet album "Happyland" bøjet i neon. Til en tung kontrabas kom resten af bandet til syne sammen med den charmerende blonde svensker i front, der fuldendte den visuelle stil, der var lagt for dagen i sin sorte femme fatale-kjole. En gennemført selviscenesættelse, der matchede det musikalske udtryk.

Cab Calloway på speed

Amanda Jenssen udnytter sin stemme rigtigt godt og skifter konstant mellem at være råt lokkende og efterfølgende engleblid fungerer ganske godt. Samtidig spiller det energiske band den kokette sangerindes "gangsterjazz", som hun kalder det, til perfektion og indlægger tætsiddende breaks og lækre blæs fra trompetisten og trækbassunisten i baggrunden.

Den svenske sangerinde har ikke lagt skjul på sin fascination af Cab Calloways flabede swingjazz, som hun med held har integreret i sine popsange og især koncentreret sig om på sin seneste plade. Herfra fik publikum blandt andet "Save Me For A Day", "Morning Light" og det uundgåelige P3-hit "Happyland", der brød med resten af numrenes instrumentering og bød på en omgang synthesizer uden at blive stilforvirrende.

Sangerinden i front følte sig åbenbart hjemme i de stuelignende omgivelser og gav sig i flere omgange til at trippe dansende rundt på sine strømpebukse-fødder og kravle op helt op på klaveret, mens hun sang videre. Publikum fik også serveret den gyngende "The Rebounder" med det letkøbte "lala" omkvæd, og Amanda Jenssen sluttede med at spille covernummeret "The Hi-De-Ho Miracle Man" af netop Cab Calloway. Her udeblev den indlagte call-reponse effekt desværre, selvom sangerinden forsøgte at få det siddende publikum med.

Det ændrede ikke på, at turen til det svenske Happyland var en fornøjelse, og den unge frontkvinde gjorde ganske god figur som rejseleder igennem sit karikerede gangsterunivers.