K-Liir : Spot, Musikhuset Århus, Filuren

K-Liir , Spot, Musikhuset Århus, Filuren

Anmeldt af Simon Mikdal Andersen | GAFFA

At Spot ikke just har ry for at være en festival med megen hiphop på programmet, giver også sit udslag ved denne tidlige koncert med den Århus-baserede rapper K-Liir. Den smule rap, der så slipper igennem og ender på programmet, har oftest noget at byde på, og dette viser sig også at være tilfældet med denne koncert.

Hiphoppen har efterhånden delt sig i mange undergenrer, og K-Liir står som garant for en dansk udgave af den mere intelligente og elektronisk inspirerede rapmusik. Det elektroniske aspekt af produktionerne er til denne live-optræden suppleret med trommesæt, bas og guitar samt Lax på backup-vokal og rutinerede DJ FMD, som leverer velplacerede cuts og scratches fra pladespillerne. Blandingen skaber en yderst god groove og formår at skabe liv og fylde på scenen. Det er altid en god oplevelse at stå over for artister, der lever sig ind i koncertsituationen og giver udtryk for at befinde sig godt i øjeblikket, som det specielt kommer til udtryk i nummeret Generation Junk.

K-Liirs tekstunivers kan for nye ører til tider virke en smule kringlet at tyde, men lytter man efter, vil man opdage velovervejede, interessante og sigende tekster, der kredser om tankerne fra et individ i et (hyper)komplekst samfund, om det at lade dem komme til udtryk og så selvfølgelig lidt af en anderledes behandling af den klassiske hiphop-kliché "jeg-er-bedre-end-dig". K-Liir er bestemt ikke en pik-og-patter-rapper, og det er utroligt forfriskende i en dansk rapsammenhæng. Hans vokal kom blandt andet til sit ret på nummeret Griber Mikken. Settet består først og fremmest af numre fra ep'en "Under Den Elektriske Stjernehimmel", men der er dog også plads til et enkelt helt nyt nummer.

Det eneste overskyggende minus er, at man står med følelsen af, at koncerten godt nok er placeret i det rigtige lokale, men ikke på det rigtige tidspunkt. Publikum er en broget sammensætning, der ikke umiddelbart er rapgenrens kernepublikum, og selvom folk ser ud til at hygge sig, sparkes de aldrig for alvor i gang. Der blev ikke kastet et eneste håndtegn under koncerten.

Referencerne til de amerikanske forgangsmænd fra Definitive Jux er ikke til at tage fejl af, være det sig det tekstuelle univers eller den beatmæssige lydside, og hvis man er til intelligent undergrunds-hiphop uden frygt for at eksperimentere, så bør man sætte kryds i kalenderen, næste gang K-Liir giver koncert.