Martha Wainwright: Det Kgl. Teater, Gl. Scene, Copenhagen Jazzfestival

Martha Wainwright, Det Kgl. Teater, Gl. Scene, Copenhagen Jazzfestival

Anmeldt af Ivan Rod | GAFFA

Arkivfoto

Man forbinder ikke sædvanligvis den canadiske sangerinde Martha Wainwright med jazz. Selv om hun fredag optrådte på Copenhagen Jazzfestival, efterlader hun da heller ikke det indtryk, at hun er på vej over i jazzens verden. Og dog…

De Edith Piaf-sange, hun optrådte med, var i Det Kgl. Teater – og dermed på hendes øjeblikkelige Europa-turné - iklædt en musikledsagelse, der godtgjorde, at hun var et af hovednavnene på den københavnske jazzfestival. Med sig havde hun nemlig en forrygende trio på klaver, bas, guitar. En trio, der trak Edith Piafs kabaretmusik i retningen af jazzen.

Det er godt et halvt år siden, Martha Wainwright udsendte det anmelderroste album, Sans Fusils Ni Souliers A Paris, som en hyldest til Edith Piaf. På albummet synger den (også) fransktalende Martha Wainwright en række af Edith Piafs mindre kendte sange, men vel at mærke foran et større orkester og et live-publikum. Og dét fungerer. Denne anmelder foretrækker ikke desto mindre det mere minimalistiske set-up, som var i spil i København fredag.

Wainwright er - som Piaf – i besiddelse af en stor, intens og dramatisk stemme, og den fungerede særlig godt i den minimalistiske fortolkningsramme, på den store scene. At Wainwright til og med kunne udvise en humoristisk distance til de underfundige tekster, som stort set alle rummer mærkværdige skæbnefortællinger, forstærkede bare oplevelsen af en sangerinde med evnen til at skabe intimitet og udfylde en stor Gl. Scene. Wainwright var en meget moderne og meget oprigtig fortolker af et følsomt værk. Og var det meget i kraft af sin egen sensitivitet og i kraft af sin helt åbenlyse passion for den franske kabaretsangerindes bagkatalog.