Vengaboys: Ridehuset, Århus

Vengaboys, Ridehuset, Århus

Vengaboys: Ridehuset, Århus

Anmeldt af Christian Lade Broch-Lips | GAFFA

De fire flyvende hollændere fra dance-popgruppen Vengaboys var onsdag aften landet i Ridehuset i Århus. I forbindelse med Århus Festuge har eventgruppen Present Århus arrangeret koncerter hele ugen, og aftenens forestilling gik under navnet "The 90's strike back!". En overskrift som et af de allerstørste navne fra halvfemserne med største selvfølge kan puttes ind under.

På et fuldstændigt proppet spillested stod de fire levn fra fortiden linet op på en række i bedste 90'er- boybandstil. Gruppens to "mænd", Donny Latupeirissa og Yorick Bakker, tog plads i hver sin side, iført henholdsvis læder-cowboy-kostume og hvidt sømandstøj. I bedste René Dif-stil brummede de fraser som "make some noise for the Vengaboys", men ellers fremstod de komplet ligegyldige i deres uinspirerende sceneoptræden. Prinsesseudklædte Denise Post-Van Rijswijk var næsten endnu mere overflødig end hendes to androgyne kolleger, og derfor forekom det mærkeligt, at Vengaboys overhovedet er en gruppe, og ikke et soloprojekt af forsanger Kim Sasabone.

De fire hollændere havde droppet alt hvad der har at gøre med instrumenter – ikke engang mikrofoner var der plads til på den ellers ret store scene. I stedet havde de alle påklistrede headset-mikrofoner, selvom det reelt kun var Kim Sasabone, der brugte den.

Vengaboys satte gang i festen, da tonerne fra megahittet "We're going to Ibiza" væltede ud af højttalerne. Publikum skreg og råbte, dansede og skubbede, og af ren nostalgirus var festdeltagerne fuldstændigt ligeglade med hvad der foregik oppe på scenen. Dette var et klogt valg. For mens publikum var henrykte og levende, lignede Vengaboys en gruppe førtidpensionister der stod og drømte om hvor dejligt det ville være at befinde sig i netop eksotiske Ibiza med en Mojito i hånden, frem for at stå på scenen i "trælse" Århus. Deres indstuderede arm- og benbevægelser blev udført helt uden problemer, men var samtidigt ligeså rutineprægede og ligegyldige som resten af showet.

Det virkede dog ikke som om at arrangørerne havde den nødvendige rutine. Lyden var mudret og utydelig, og flere gange tidligere på aftenen forsvandt den helt i op til ti sekunder af gangen. Selvom Vengaboys tilsyneladende kun benyttede sig af karaoke-cd'er og mikrofoner, var sangen alligevel tit alt for lav og blev overdøvet af det grumsede basspor.

Takket være publikum blev koncerten ikke en fiasko. Folk virkede ganske enkelt utrættelige og evigt sultne efter de poppede og noget enslydende melodier fra de kedelige hollændere. Selv da Vengaboys, efter at have spillet i 40 minutter, meget idéforladt valgte at spille to allerede spillede numre som ekstranumre, "We're going to Ibiza" og "Boom Boom Boom", gav tilhørerne ikke op. De gik endda med på gruppens opfordring om at smide trøjerne, og kort efter var Ridehuset fyldt med svedende mænd i bar overkrop.

Onsdag aften i Ridehuset var som lovet på forhånd en kæmpe 90'er-fest. Det var en oplevelse som festglade mennesker med nostalgiske tendenser kan være kede af at være gået glip af. For lige så dødsenstriste som Vengaboys var, ligeså energiske og feststemte var publikum, der uden besvær fik Ridehusets tag løftet. Og når hollænderne desværre alligevel ikke kunne flyve, så måtte århusianerne jo gøre det.