Klaxons: Club Quattro, Tokyo

Klaxons, Club Quattro, Tokyo

Klaxons: Club Quattro, Tokyo

Anmeldt af Jon Frisk Carstensen | GAFFA

Det var en noget broget skare, der havde indtaget det lille spillested Club Quattro, der en smule bizart ligger på øverste etage i et stormagasin, i Tokyos hjerte. Lige så underligt som stedets beliggenhed, lige så mange forskellige typer havde forsamlet sig her. Der var alt fra skolepiger til flippere og et overraskende stort antal forretningsmænd, der havde efterladt jakken i garderoben, men beholdt slips og de pæne sko på.

De knap 500 mennesker der havde indfundet sig her, til den komplet udsolgte koncert, var tydeligt spændte. Så da lyset endelig gik ud, var begejstringen stor. Det blev dog en kort jubel, da en japansk fyr kom tøffende ind på scenen og pænt forklarede, at de lige varmer op for hovednavnet. Uden mere snak satte han sig bag trommerne, hvorefter en guitarist sluttede sig til ham og tændte for en sampler med nogle synth-flader. Dernæst fulgte, hvad der bedst kan beskrives som kosmisk drømmende instrumental støjrock. Det hele var meget uventet, og publikum syntes lettere forvirret, men samtidig forundret over det lydunivers der pludselig blev smidt i hovedet på dem. Efter en halv times øredøvende kakofoni sluttede de, og listede lige så stille af scenen.

Efter en lige lovlig lang lydprøve, der fik opvarmningen til at synes vitterlig omsonst, fulgte hovednavnet. De fem unge fyre kom stormende ind på scenen og lagde ud med "Flashover" fra deres nye skive. Nummeret blev præsenteret med en enorm energi, der fik det lille lokale til at lette. Herefter gik det på skift med nye og gamle numre, selvfølgelig med klassikere som "As Above So Below", "Two Receivers" og "Magick". Samtlige numre blev leveret med små variationer, der fik musikken til at virke frisk, men samtidig velkendt. Der var ikke noget stort sceneshow eller lange taler, bandet var kommet for at fyre op for en fest, og det formåede de i den grad. Klaxons er en velsmurt maskine, der drøner af sted med halsbrækkende fart, men mister dog aldrig kontrollen. Alt i alt en koncert uden de helt store overraskelser, men med en dejlig energi og spilleglæde, der endda formåede at få de førnævnte forretningsmænd, til at svinge slipset. Der er nu noget elskværdigt ved at se en midaldrende mand i pænt jakkesæt stå og fyre den af og spontant rive armene i vejret og skråle med på gebrokkent engelsk, i bedste karaoke-stil.

Selvom det nye album kun har været på gaden i nogle få uger, var publikum med hele vejen, hvilket især skyldtes gruppens formåen til at levere det nye materiale, med en dejlig gejst. Der er noget at se frem til, når Klaxons gæster Danmark i november – minus japanske slipsedyr, men med en fandenivoldsk energi.

Klaxons kan opleves i Amager Bio 27. november.