Bo Kaspers Orkester: Store Vega, København

Bo Kaspers Orkester, Store Vega, København

Anmeldt af Jon Frisk Carstensen | GAFFA

Bo Kaspers Orkester måtte udvide deres turné med en ekstra koncert i København for at mætte efterspørgslen. Men efter aftenens show kan det være svært at forstå gruppens enorme popularitet herhjemme.

Thomas Andersson Wij (se galleri) stod ene mand for opvarmningen, hvilket bestemt ikke er en let opgave. Musikken var passende som forberedelse til hvad der ventede, men der var ikke meget at hente rent musikalsk i de noget flade arrangementer. Efter en halv times tid kom Bo Kaspers Orkester så til undsætning og overtog scenen. Men det skulle vise sig at heller ikke de havde meget at byde på.

Gruppen havde nu heller ikke heldet med sig på denne aften. Op til flere gange kom de forkert ind i sangene og de måtte starte forfra, og ellers var instrumenterne ikke stemt nøjagtigt, så det resulterede i dissonans. Men ud over det var der fra et musikalsk synspunkt ikke noget i vejen med musikken, men det var bare for pænt, poleret og forudsigeligt. Der var selvfølgelig tid til de små anekdoter, men materialet var lidt tyndt og det holdt sig til de typiske klichéer mellem den danske og svenske kultur og igen engang var der tid til en C.V. Jørgensen-parodi. Der var dog også plads til små indslag af uimodståelig charme som Bo Sundström er kendt for, som da han kækt smider jakken og stiller sig hen med den ene hånd i lommen og ligner en anden skoledreng. Selvom det hele var ganske underholdende, var det bare ikke nok til at tænde, fange og holde fast i publikum.

Salen var dog fyldt med et overflødighedshorn af hygge, med smuk og stemningsfyldt belysning og behagelig musik. Men frem for den hygge som man står derhjemme en søndag i køkkenet og laver brunch til, var det den hygge som man tænder stearinlys og falder i søvn til. Det var til tider decideret søvndyssende og først den sidste halve time af de i alt to timer begyndte gruppen at tænde op for festen. Numrene der var valgt til aften var heller ikke den stærkeste opsætning man kan forestille sig, men nu skulle det nye album "New Orleans" jo også promoveres. Det skal dog siges at Bo Kaspers musik i sin bedste stunder kan noget specielt, og de bedste numre er som lydsporet til en episode i ens liv. Det sker, hvis de rammer plet, men denne ekstrakoncert på Vega havde hverken magi eller overraskelser at byde på, og endte som en livsepisode med et noget ligegyldigt lydspor.