I Will Furnish Your Sunday Mornings, King's Light Infantry og Men Among Animals: Musik Aarhus Festiv

I Will Furnish Your Sunday Mornings, King's Light Infantry og Men Among Animals, Musik Aarhus Festival, Train, Århus

Januar er af uvisse årsager normalt en temmelig død måned rent koncertmæssigt, men Århus' fire regionale spillesteder - Train, VoxHall, Atlas og Musikcaféen - er gået sammen om den såkaldte Musik Aarhus Festival, to weekender med ny århusiansk musik i alskens genrer på de fire spillesteder. Ganske gratis.

Festivalen havde premiere torsdag aften på Train med de tre såkaldte alternative rockbands I Will Furnish Your Sunday Mornings, King's Light Infantry og Men Among Animals, og den ikke-eksisterende billetpris havde lokket adskillige hundrede personer frem trods slud og sjap.

I Will Furnish Your Sunday Mornings ****

I Will Furnish Your Sunday Mornings, der skulle vise sig af være aftenens mest afdæmpede band, lagde ud. Kvartetten spiller en melankolsk, stemningsfuld rock med diskret elektronisk bund og et spændende samspil mellem en minimalistisk spillet akustisk og en mere malende og bredspektret elektrisk guitar. Vokalt er de kendetegnet ved dobbeltheden hos Jakob Mølgaard Graversen og Matthias Wullum Nielsen (sidstnævnte også kendt fra Cartridge), der har en henholdsvis dyb og lys stemme og fremviste dem i fine vokalharmonier. Mange sange begyndte ganske lavmælte og udviklede sig gradvist til støjende klimakser, hvilket gav visse assitioner til et navn som Sigur Rós, ligesom Graversen og Wullums til tider ulvehylende kor sendte tankerne i retning af islændingenes sanger Jónsi. Med farvestrålende animationer og stemningsfulde optagelser af blandt andet solnedgange og nattemørke villaveje på bagtæppet var I Will Furnish Your Sunday Mornings' 40 minutters optræden en ganske fin åbning på aftenen.

King's Light Infantry ****

Herefter blev tempoet sat lidt op med kvintetten King's Light Infantry. Gruppen spiller en dansabel rock med en stærk vokalist i Mathias Slot, hvis intense, udtryksfulde og vidtrækkende stemme er et solidt aktiv i gruppens musik. De elegante, skarpe guitartemaer fra Lone Slot Nielsen (en af de alt for få kvindelige guitarister i dansk rock) og de til tider piskende eller synkoperede trommer trak også op, og så har King's Light Infantry også en stribe fine sange på repertoiret. Ikke mindst "Home", som er båret frem af et særligt iørefaldende guitartema, har hitpotentiale. Den mere afdæmpede "The Lake" med et fint klokkespil viser, at King's Light Infantry også formår at skabe mere eftertænksomme stunder. Stilmæssigt er de måske ikke voldsomt nyskabende, hvor inspirationen fra amerikansk indierock i omegnen af navne som Modest Mouse, Arcade Fire og Wolf Parade mærkes, men der er masser af potentiale i den århusianske kvintet. Jeg så dem første gang ved Starfighters-finalen i Skanderborg i 2009, hvor de ikke gjorde det store indtryk, men de må siges at være vokset med opgaven - så det går den rigtige vej.

Men Among Animals ****

Aftenen sluttede med Men Among Animals, der med to albumudgivelser bag sig må siges at være aftenens mest etablerede – King's Light Infantry har udgivet en ep, mens I Will Furnish Your Sundays endnu ikke har udsendt noget.

Men Among Animals indtog scenen med de fire faste medlemmer klædt helt i hvidt og de to gæsteblæsere i sort. Og så gik det ellers over stok og sten med Men Among Animals' energiske og melodiske mere eller alternative poprock med Lasse Nielsens meget stærke vokal helt i front i lydbilledet. Hans lyse og let desperate stemme fungerede som en fortrinlig indpisker og feststarter - ikke helt ulig Christian Hjelm fra Figurines, som Men Among Animals også er i musikalsk familie med (eller rettere: de deler nok inspirationskilder fra den amerikanske indie-scene). Blæserne - en altsaxofonist og en trompetist - medvirkede på cirka halvdelen af numrene og pumpede yderligere stemning og nuancer ind i musikken, men til gengæld anvendte gruppen ikke theremin, modsat tidligere. Tamburin og håndklap fik vi dog i rigt mål, til stor fornøjelse.

Sætlisten bød på en god blanding af sange fra Men Among Animals to album "Bad Times, All Gone" og "Run Ego" fra henholdsvis 2007 og 2010, og især den pladsmæssigt meget passende "This Is The Train" samt "Cavaliers" var højdepunkter, men også en mere afdæmpet sang som "Catholic Way" gjorde et fint indtryk og viste, at Men Among Animals også kan holde niveauet, når tempoet sættes ned.

Musik Aarhus Festival fik med andre ord en udmærket åbning, og publikum holdt ud hele aftenen. Et fremragende initiativ, som herfra skal have stor ros. Forhåbentlig bliver det ikke en engangsaffære.

Læs mere om Musik Aarhus Festival på musikaarhus.com