Xander: Skråen, Aalborg (turnéstart)

Xander, Skråen, Aalborg (turnéstart)

Xander: Skråen, Aalborg (turnéstart)

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

Arkivfoto

Der var ganske vist kun 200 fremmødte i Skråens 650 personer store sal, men det afholdt ikke Xander fra at levere et tight show. Og så var det endda første gang, han spillede med et liveband. Store tromme- og percussionsæt bestyret af henholdsvis Anders Meinhardt og brormand Marcus Linnet flankerede Xander i begge sider af scenen, mens Turkman Souljah håndterede blandt andet keys og Mac.

Og Xander var altså pænt scenevant. Det var til stor glæde for publikum, der som forventet primært bestod af unge piger, hvoraf en større del af disse ikke må ryge eller køre bil lovligt. Især når han bevægede underlivet var der stor jubel hos tøserne.

Men hans musik rammer nok også det segment bedst. Til tider var koncerten noget tung og træg for undertegnede. GAFFAs Signe Bønsvig Wehding har allerede anmeldt debutalbummet "Over Skyer, Under Vand" til 3 stjerner, og selvom jeg vil holde fokus på Xanders liveperformance i denne anmeldelse, så er det naturligvis logisk, at materialet har indflydelse på helhedsintrykket af koncerten.

Ser man bort fra det tunge og træge, så var der næsten ikke noget at sætte en finger på. Xander fulgte ABC'en for optrædener for publikum. Han havde god kontakt med dem, sang til dem og ikke blot for dem. Han hoppede også ned til publikum og sang direkte til et par enkelte piger. På et tidspunkt hoppede han endda ned fra scenen for at skaffe sin bror en øl. Det tog lidt tid, da Xander selv ville tanke en fad fra et tomt ølanlæg i en ubetjent bar. Men en fin lille gimmick, hvor han fik vist en lidt mere fandenivoldsk side af sig selv. Ellers fik han det understreget, da han fortalte, at han engang var blevet jagtet af politiet gennem Jomfru Ane Gade. Trods de hjerteskærende numre, så skulle publikum jo lige vide, at han ikke er nogen kedelig flødebolle.

Rent visuelt var der sørget for en udmærket lysopsætning. Desuden hang der et lærred på bagscenen, hvor der løbende blev vist små film og forskellige grafiske effekter. Musisk var "Hovedet i spindelvæv" et af højdepunkterne under den en time lange koncert, og den rundede samtidig det ordinære sæt af. Dog var det hittet "Det burde ikk være sådan her", der udgjorde peakpunktet, da den lukkede koncerten som det andet af to ekstranumre. På netop sidstnævnte nummer ville det have klædt koncerten, hvis der havde været en eller flere korsangere til stede, da andenstemmerne blot var båndet.

Men selvom jeg ikke var den, der blev mest underholdt, hvilket også skyldes, at jeg ikke tilhører førnævnte segment, så debuterede Xander overbevisende nok til at kunne snige sig op på 4 stjerner. Jeg håber, at næste album, og dermed turné, får karakter af fest og glæde.

Opvarmning: Bill Chris (5 stjerner)

Inden hovednavnet kom på scenen, blev vi der stod på gulvet godt underholdt af rapper Bill Chris. Jeg havde lidt bange anelser, da han gik på, men blev i den grad positivt overrasket. Han kørte old-school, så man skulle tro, han var vokset op i "the hood". Og det lød fedt. Alene på en oplyst scene med en mikrofon i hånden fik han på cool og charmerende vis revet de cirka 50 mennesker ved scenekanten helt med ind i sit hiphop-univers.

Han blev endda nødt til at give et ekstranummer efter sit korte sæt og det blev til en gentagelse af "den med Nike-skoene" ("Nike's on my feet"). For mig blev den indledende "Love for my city" en øjeblikkelig favorit. Kort sagt - hvis du er til hiphop, så hold øje med Bill Chris. Helt sikkert der.

Xanders forårsturné fortsætter til:

28.04.11 Vega, København

06.05.11 Voxhall, Århus