jj : Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

jj , Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Den mandlige halvdel af jj lister først på scenen mod slutningen af andet nummer. Med et tilsyneladende næsten genert greb om sin guitar og med sin spinkle krop svøbt i en oversize jakke og hovedet gemt under en gigantisk hat i filt. Han tripper over bag sin kvindelige kollega, læner sig forover mod hendes skulder og hvisker noget i hendes ene øre. Et godt billede på den generelle mystik, der oser fra den svenske duo.

Forprogrammerede beats skydes afsted fra en computer. På scenen huserer kun længselsfuld kvindelig vokal og guitarflader fra den mandlige halvdel. Udtrykket er tilbagetrukket, duoen næsten sky. Men alligevel længselsfuldt drømmende.

Rislende som et vandløb ved en kriblende svensk skovbund. På en gang let og sødt, dystert og tragisk. Den dansable elektropop har visse ligheder med bands som Phoenix og norske Whitest Boy Alive, men er hos jj noget mere spøgende og kompleks med elementer af kølig dub, afropop og folk.

Det er ikke skyggen af pingpong med publikum. På scenen foregår derimod et indbyrdes spil, hvor de to gør fakter og tilnærmelser som i en nøje instrueret ballet.

Allerede længe før koncerten er der lange køer af nysgerrige tilhørere, der i Musikhusets Rytmiske Sal vil stifte bekendtskab med den hypede Göteborg-duo, der på tre år har udsendt tre skiver. Fra koncertstart er salen proppet, men mange fordufter undervejs. På en festival som denne, hvor folk flagrer nysgerrigt rundt, har ikke alle tid til at give et band som jj den tid, det kræver at lade sig fange ind i det stærkt hemmelighedsfyldte og længselsfulde. Vi, der blev fik en intens seance med svensk popmagi.