Karina Buhr : Cosmopol, Roskilde Festival

Karina Buhr , Cosmopol, Roskilde Festival

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Det er altså med et fantastisk stærkt album i ryggen, at brasilianske Karina Buhr kom og lagde publikum ned. Ja, med en af de mest talentløse indsatser fra en lydtekniker hørt i mands minde, blev det en rendyrket massakre på øregangene. Og når det så var den sydlige halvkugles punkdronning, der havde udvalgt Roskilde til at sprænge alle grænser, så måtte det blive vildt. Jeg gætter på at de deciderede worldfreaks driblede rimeligt hurtigt, overbevist om, at varm samba aldrig ville komme, mens de der var til hardcore punk måske blev mere og mere glædeligt overrasket som koncerten skred frem.

Karina Buhr har en fortid som skuespiller, og som en Nina Hagen er der en masse performance over hendes optræden. I en mindre overstyret udgave er musikken en varieret omgang med mange lag af herligt knitrende guitarer, det sprøde klaver og den bastante tromme/bas, som virkelig skaber en bund af klasse. Dertil trompeten med hilsner til Miles Davis, og på toppen den lille og vævre sangerinde med de tyske rødder, som i den grad kører en optræden af.

Vi fik lutter sange fra det fede debutalbum, "Eu Menti Pra Vocé", men i forhold til den hidtidige optræden som showcase på messen for verdensmusik, WOMEX, var der lagt op til den helt store rockkoncert, og trods de store lydproblemer var det nemt at se, at Buhr i guitaristen Edgard Scandurra har en kapacitet, der leder tanken hen på Talking Heads og den syrede mester, Adrian Belew.

Jeg synes, at det blev en fed koncert. Men som ægte fan var jeg skuffet over, at de mange lag og detaljer i arrangementerne gik tabt, fordi arbejdet bag mikserpulten var af så lav klasse. Og jeg håber at vi snart får chancen for at se Buhr og hendes band under forhold, der står mål med den klasse, de vitterligt har. Og som de også fik vist, da de sammen med lydfolkene blæste den sidste morgenstivhed ud af øregangene.