Pendulum : Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Pendulum , Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Danmarks Smukkeste Festival åbnede officielt onsdag efter den indledende Live Camp-upcomingfestival på Kærlig Heden nær det sydvestlige campingområde mandag og tirsdag. Det første internationale hovednavn var den australske drum'n'bass-gruppe Pendulum, som stod klar på Bøgescenerne klokken 21.30 for et stort og forventingsfuldt publikum.

Og Pendulum fedtede ikke med virkemidlerne. En enorm storskærm lyste op bag gruppen, da de gik på scenen, og så gik de ellers løs uden at se sig tilbage de næste 80 minutter. Lydniveauet viste sig at være ganske højt, og gruppens hårdtpumpede musik fik sat god gang i både publikum og bøgetræer.

Pendulums musik rubriceres ofte som drum'n'bass – jeg gjorde det også ovenfor – men inddrager også elementer af dubstep, og man kan ligeledes kalde det hårdtpumpet elektro-rock, industrial eller for den sags skyld big beat – den genrebetegnelse, som navne som The Prodigy og Chemical Brothers ofte fik kastet efter sig, da de var på toppen i 90'erne. Musikken er live en aggressiv, udadvendt og dansabel blanding af rock og elektroniske virkemidler med en rockbesætning på guitar, bas og trommer som fundament, hvorover der lægges masser af synths og elektroniske elementer, ligesom der lejlighedsvis mikses programmerede trommer og syntetiske, dybe baslinjer ind i musikken.

Vokalerne leveres skiftevis af rapperen Ben Mount, også kendt som "The Verse", og sangeren, guitaristen og keyboardspilleren Rob Swire. Ben Mount var ofte i front og helt ude på scenekanten, hvor han skiftevis rappede og råbte til publikum om at hoppe, synge, huje, sige "Fuck you" (det udtryk er åbenbart den korteste afstand mellem mennesker) og meget mere. Kombinationen af hans aggressive attitude og den forholdsvis brutale musik gjorde sammenligninger med The Prodigy oplagte, og Pendulum lagde da heller ikke skjul på inspirationen ved både at fremføre en coverversion af Prodigys "Voodoo People" og senere mikse elementer af nummeret ind i deres egen "Blood Sugar".

Pendulum serverede dog også en stribe sange, hvor vokalen blev fremført af Rob Swire. Disse numre var generelt mere rockorienterede, ofte – især grundet Rob Swires let klagende vokal – i omegnen af emo-udtrykket. En del af Pendulums numre lægger forholdsvis langsomt ud, men man kan være ganske sikker på, at de massive beats begynder at dunke løs i omkvædet, og sådan var det også i bøgeskoven i Skanderborg.

Storskærmen bag bandet viste masser af farvestrålende animationer og billeder af blandt andet edderkopper, larver, kroppens organer og storbymiljøer, og de konstant skiftende billeder og det heftige lys gjorde sammen med musikken Pendulums koncert til et massivt sansebombardement, som vakte stor begejstring i Skanderborg. Måske blev det lidt monotont i længden, netop fordi man ofte kunne forudsige, hvornår et nyt voldsomt beat- og basangreb ville sætte ind, men man må i hvert fald sige, at Danmarks Smukkeste Festival med Pendulums koncert er blevet sparket godt og grundigt i gang.