Dawda Jobarteh: Northern Light Gambian Night

Dawda Jobarteh
Northern Light Gambian Night

Album / Stern's
Udgivelse D. 02.09.2011
Torben Holleufer

Dawda Jobarteh er en mester på kora, den 21-strengede kalabasharpe. Han har i en årrække haft sin bopæl i København, hvor han stille og roligt har udviklet hvad der allerede fra starten var et usædvanligt musikalsk talent og den arv, der følger med, når man er en vaskeægte jeli ud af den fornemmeste familie. Og lad os lige få det familiære på plads: Dawda er fra Gambia, koramusikkens hjemsted. Navnet Jobarteh er det samme som i nabolandet Mali staves Diabate, og med de usædvanlige afrikanske relationer in mente er det faktisk sådan, at den yngre Dawda faktisk er onkel til verdens bedste koraspiller, Toumani Diabate. Som i øvrigt er med på dette brag af en plade.

De danske relationer startede, da Pierre Dørge dukkede op i Brikama i Gambia og indspillede pladen af samme navn. Her boede de hos den mester, som Dawda voksede op hos, og en generation senere befandt Dawda sig så i Danmark, hvor han har spillet med Dørges New Jungle Orchestra, ligesom en anden vigtig kapelmester har været Moussa Diallo. Og i selskab med disse og i andre sammenhænge har det været en fornøjelse at se Dawdas talent folde sig ud over det sidste årti. I en grad, hvor han nu har fået det toneangivende engelske worldlabel Stern's i tale. Og mens disse linjer skrives scoret de sjældne fem stjerner hos det vigtige worldmagasin, Songlines. Hvilket er helt fortjent. For denne skive er en sensation.

Dawda Jobarteh er begavet med en sangstemme, som i følsomt raspende insisteren kan minde en del om Mali-mesteren Salif Keita. Og parret med de i Frankrig bosatte korsangerinder, søstrene Maria og Marie-Line Marolany, skabes nogle lyriske og følsomme rum, som er af stor skønhed. Kompositionerne er oftest Dawdas egne, og så har han i musikere som den danske guitarist Preben Carlsen og en lang række gæstemusikere et cast af højeste klasse. Og dertil kommer, at Dawda som komponist virkelig har flair for de gode melodier og bare strør om sig med lækre løb på sit instruments mange strenge. På en plade, hvor lagene bare foldes ud i et væk.

Vi slutter ude i gården hjemme hos nevø Toumani Diabate i Bamako. Her er der mindelser til dennes klassiske New Ancient Strings, og det er et nummer, der bare understreger, at vi er så heldige med, at denne smukke musikalske sjæl har valgt at folde sig ud her i landet. For det er en mesterlig skive af høj international klasse.