Ziggy Marley
Wild And Free

Ziggy Marley: Wild And Free

Album / Tuff Gong
Udgivelse D. 14.06.2011
Henrik Bæk

"Marley" – navnet i sig selv burde være en gave, men for den ældste søn efter reggaekongen lyder det allermest som en forbandelse. Siden singlen Free Like We Want To Be fra 1995 har Ziggy Marley desperat og med mere eller mindre held forsøgt at løsrive sig fra sin far og finde sin egen stil.

Af samme grund har han bevidst undladt at samarbejde med brødrene Damian, Stephen og Julian, som han ellers tidligere har samarbejdet med på deres respektive albums for også her at distance sig fra den musikalske arv, der ellers lå lige for at forfølge. Selvom Ziggy på nummeret Road Less Travelled synger, at han har valgt den mindst befærdede og dermed letteste vej, så lyder det ikke sådan på hans nye album Wild and Free.

Succesen fra Love Is My Religion fra 2006, der med sin opportunistiske popreggae-flavour velfortjent indkasserede ham en Grammy i 2007 for årets bedste reggaealbum, holder ikke på Wild and Free, der flopper med en omgang velfriseret og intetsigende reggaepop af værste skuffe.

Woodstock retro
Indledningsnummeret Wild and Free er skrevet i samarbejde med skuespiller Woody Harrelson til støtte for lovforslag nr. 19, der sidste år forgæves forsøgte at legalisere marihuana i Californien og skabe et nyt Amsterdam i den amerikanske solstat. Nummeret handler om grønne marihuana-enge, der vokser vildt og frit. Men i stedet for at skue fremad, skruer nummeret unægtelig tiden tilbage til Woodstock og "the flower power movement" og fremstår mærkelig passé.

Med Ziggys fjerde studie album siden bruddet med hans søskende i The Melody Makers handler teksterne på Wild and Free ud over lovprisninger af den euforiserende urt med de mange navne om politiske omvæltninger og tidernes skiften. Det er jo sådan set godt nok, men når det leveres på den måde, som det er tilfældet på cd'en, så bliver det en udfordring som lytter at holde sig vågen. Simpelthen fordi det mangler nerve og musikalsk nærvær.

Forward To Love
Ziggys stemme lyder træt og uengageret og hans tekster forudsigelige og fremføres på en måde, der gør, at han lyder, som om han selv tvivler på deres indhold. Når det er sagt er der enkelte fine numre på albummet.

Bedst er sange som Forward To Love og Get Out Of Town. Førstnævnte rammer plet med Ziggys lyse falsetstemme i forgrunden og med et lækkert kor i baggrunden, der lyder som reggaegruppen Third World, når de er bedst. Get Out Of Town er med sin latin-inspirerede guitar og hoppende bas måske det mest innovative nummer på et album, der dog mest af alt synes at være glemt om blot få måneder.